Hoofdredacteur Matthias Depoorter laat zich beroeren door het leven en de kunst. Dit keer kiest hij voor Servant, clown or enemy van Aline Bouvy.

Het Beel Luidkeels naakt

Aline Bouvy, Servant, clown or enemy, Stadspark, Antwerpen

Aline Bouvy’s halfnaakte, vrouwelijke sokkelfiguur in het Stadspark in Antwerpen doet nadrukkelijk niet wat van haar verwacht zou kunnen worden. In deze gefotoshopte tijden, onder het dictaat van de ‘perfecte’ vorm, is ze echt, gereproduceerd door een 3D-bodyscan in brons zoals ze is. Ze poseert niet gewillig of smachtend, noch volgens de antieke contrapost of een andere dwingende esthetische of maatschappelijke mode, maar wijdbeens, voorovergebogen, met grillige tronie, in een korset, en tegelijkertijd luidkeels naakt. De arm in de zij is van iemand met attitude, net als de uitdagende grimas die op haar gezicht is bestorven. Ze is, zoals de titel zegt, zowel dienaar, clown als vijand. Zo kijkt haar alter ego naar haar publiek, als Bouvy’s bronzen gestalte die doet wat ze wil, niet wat van haar verwacht wordt als kunstenaar, als mens. Geen keurslijf van opgelegde normen en keurigheid of stereotiepe vrouwelijkheid. Geen gaaf gebronzeerd lichaam, maar een vlekkerige huid met een stugge nervatuur die over de tijd en trauma’s spreekt.

Voor de reeks Publiek Figuur nodigt Kunst in de Stad (Antwerpen) jaarlijks een hedendaagse kunstenaar uit om nieuw werk te maken met als premisse: wie of wat zetten we vandaag op een sokkel? Een ongebruikte sokkel in het Stadspark krijgt zo een jaar lang een nieuwe sculptuur. Voor de vijfde editie maakte Aline Bouvy (1974) Servant, clown or enemy.

Lees meer artikels over kunst in de publieke ruimte: BUITENKUNST

Het beeld Luidkeels naakt