Hoofdredacteur Matthias Depoorter laat zich beroeren door het leven en de kunst. Dit keer kiest hij voor The Passenger van fotograaf David Nollet.
Het beeld: Elke dag opnieuw
Station Gent-Sint-Pieters, 8u22. Een doordeweekse, inwisselbare, doorregende dag. De lucht is vaalgrauw, de mens evenzeer. Hoeveel vertraging heeft de trein naar Brussel? “Opgelet! De trein naar Welkenraedt telt slechts 5 coupés en vertrekt niet vanaf spoor 10, maar vanaf spoor 2.” Terwijl mijn medemens zijn werkmails scant, de raadsels van de spooromroeper probeert te begrijpen of de gecrashte spoorwegapp verdoemt, tuur ik naar de jonge slechtvalk op het dak van het Virginie Lovelinggebouw. De slechtvalk klieft de lucht vol grijze miezer, doorprikt de waan van mijn dag, hongerig naar duiven – niemand die het ziet. E-mails en whatsapps, deadlines en meetings kunnen wachten, een slechtvalk is zo weer weg. “De trein naar Welkenraedt is afgeschaft.”
Wat lees je af van het gezicht van de ander? Een schuwe blik, een opgetrokken wenkbrauw, een gespannen neusvleugel - de beelden van David Nollet spreken even eloquent over de perrons tjokvol pendelaars als over de perifere stationsbuurten. Treinforenzen lijden aan tunnelvisie: dezelfde voetgangerstunnels, dezelfde trajecten en tracés, van Kortrijk over Denderleeuw tot Hasselt. Altijd op weg naar ergens. Nooit daar. Elke dag opnieuw.
Fotograaf David Nollet (1974) neemt je in The Passenger mee langs Belgische stations en de aanpalende buurten. Met Brussel als epicentrum bezocht hij, uitwaaierend in alle windrichtingen, tientallen stations en hun directe omgeving. Iggy Pops levenslustige punkhit The passenger vormt de grondtoon van Nollets fotografische verkenningstocht.