Hoofdredacteur Matthias Depoorter laat zich beroeren door het leven en de kunst. Dit keer kiest hij voor Dusty Memories with a Smell of Nostalgia van Shirley Villavicencio Pizango.

Het Beeld: De ander

Shirley Villavicencio Pizango, Dusty Memories with a Smell of Nostalgia, 2023
Het comateuze hoofd gekneld tussen planten, op een kantelende tafel met gebrocheerd kleed. De kamer barst bijna van kleuren en vormen, met souvenirs die geuren naar vroeger. Hoe welriekend zijn zijn bestofte herinneringen? Herinnering is heimwee. Meer nog dan die geweldig vibrerende kleuren, met knipogen naar Henri Matisse en Peru, treft ons zijn oogopslag met pupillen als vragen. Hoe beantwoord jij zijn zoekende blik?
Shirley Villavicencio Pizango’s geverfde personages van kleur hebben witte monden met blanke lippen. Hun woorden en gedachten zijn onbestemd. Zij zijn anderstalig, maar dat is de ander ook. Aan beide kanten is de taal blanco, ongrijpbaar als sneeuw, hoorbaar, maar onsamenhangend zoals het gebulder van de aanlandige wind. Communiceren met de ander is eenrichtingsverkeer zonder regels.
Witte lippen als herinnering aan het moment dat Villavicencio Pizango van Peru naar hier kwam, toen de ander met gekleurde lippen en vreemde klanken, labyrintische herinneringen en zonderlinge ogen in haar leven kwam. Genoeg stof om er een oeuvre aan op te hangen, aan die ander.
Villavicencio Pizango (1988) werd geboren in Lima (Peru) en groeide op in het kleine dorpje Santiago De Borja, in het Amazonewoud. Ze kwam op haar achttiende naar België. Haar werk is een reflectie op de botsing tussen deze twee culturen.
De Vlaamse overheid breidde haar collectie hedendaagse kunst uit met vijftien werken van vijftien kunstenaars. Drie daarvan, waaronder Dusty Memories with a Smell of Nostalgia, zijn in bruikleen gegeven aan Musea Brugge.