Simon Verheylesonne (°1991) heeft een fascinatie voor de grootsheid van de natuur. Hij wil de nostalgische visie van vroegere romantiserende landschapsschilders gaan bewaren, archiveren maar tevens gaan sacraliseren als een reliek. Hij presenteert zijn ontrafelde natuurbeelden als een preparaat tussen twee glasplaten, klaar om onder de microscoop geanalyseerd te worden. Hij dwingt onze blik op de stukken gefragmenteerde natuur als zijn het flarden van ons eigen dromerige nostalgische visie. Door die confrontatie stelt hij ons ondubbelzinnig de vraag of de mens in de toekomst natuur enkel wil beleven als een preparaat uit een ver verleden… Vervliegt deze droom tot een trauma?
Van kindsbeen af gefascineerd door vorm en kleur, ontdekt hij de schoonheid in objecten los van hun oorspronkelijke functie. Naast fotografie gaat hij al snel experimenteren met andere media. Onder meer met sculpturen die vaak installatief van karakter zijn.
Voor deze tentoonstelling creëerde hij een opvallende en gelimiteerde editie: "The Holiest Blood", een kunstwerk geïnspireerd op het Heilig Bloedrelikwie van Brugge. Het werk bevat één centiliter bloed van de kunstenaar in een glazen ampul die zich in een op schaal gemaakte architecturale constructie bevindt, gelijkend op een mausoleum. Het werk werd in een oplage van veertig stuks gemaakt, een getal met een belangrijke intrinsieke waarde, geassocieerd met afzondering ("quarantaine"), zuivering, beproeving, rijping en openbaring of metamorfose.