IJzersterk… dat is het minste wat je van emailborden kan zeggen.
Email is een beschermlaag uit gesmolten, gekleurd glas, aangebracht op metaal. Tot in de jaren 1950 vond je email in elk huishouden als kookpot, nachtemmer of badkuip. Maar ook buitenshuis was email erg populair als reclamebord. De borden trotseerden weer en wind en bleven jarenlang fris. Door de komst van goedkopere alternatieven als aluminium en plastiek verdwenen ze langzaam uit het straatbeeld en groeiden ze uit tot een gewild verzamelobject. De schoonheid ervan was voortaan voorbehouden voor de ogen van gepassioneerde verzamelaars.
De tentoonstelling IJzersterk richt de aandacht volledig op het reclamebord voor binnen- en buitenlandse merken van sterkedrank, geproduceerd door Belgische emaillerieën: van de jenevers van Rubbens en Bruggeman tot de aperitiefwijnen van Byrrh en Martini of Rossi.
De expo is te zien op twee locaties: het Jenevermuseum en Het Stadsmus. Het Jenevermuseum toont het productieproces van een emailbord, zonder twijfel een knap staaltje vakmanschap. Het Stadsmus etaleert de levendige kleuren en verfijnde typografie aan de hand van meer dan 190 pareltjes uit email.
IJzersterk kwam er naar aanleiding van de gelijknamige publicatie. Expert Jan De Plus verdiepte zich in emailborden voor sterke en versterkte dranken speciaal geconcipieerd en uitgevoerd voor de Belgische markt. Jenever komt uiteraard uitgebreid aan bod maar dus ook gerenommeerde merken als Byrrh en Martini & Rossi. Kunsthistoricus en affiche-expert Karl Scheerlinck levert een bijdrage over de gebruikte beeldtaal en de ontwerpers. Historicus en hoogleraar Yves Segers buigt zich over het succes van buitenlandse aperitieven in België.