Roel D'Haese wordt over het algemeen beschouwd als de belangrijkste Vlaamse beeldhouwer van zijn generatie. Hij beschikt over een krachtige verbeelding, en weet die uit te drukken in sterkbewogen vormen. Zijn 'Saraceen', een bronzen sculptuur die hij maakte in 1958, en die zich in het openluchtmuseum Middelheim bevindt, is daarvan een karakteristiek voorbeeld: een voorbeeld van D'Haeses vermogen om schijnbaar onsamenhangende vormen samen te voegen tot een organische eenheid, geanimeerd met eigen leven.
Men zou een benaderen van een werk als dit kunnen verdelen in drie tijden, in drie fasen:
1. Het eerste oppervlakkig contact geeft een chaotische indruk. Men weet eigenlijk niet goed langs welke zijde men het beeld moet benaderen. Het oog vindt geen onmiddellijk houvast, geen rustpunt. Alles schijnt ordeloos uiteen te vallen.
2. In de tweede fase, waarbij men enige afstand neemt, constateert men dat de ogenschijnlijke puzzel samengroeit tot een plastisch organisme. De losse stukken - zo begint men te zien - schakelen zich aan elkaar, grijpen in elkaar. Het beeld krijgt gestalte. Het heeft zijn profiel, zijn houding, zijn karakter.
3. De derde fase kan weer gewijd zijn aan het detailleren van de samenstellende elementen: dat wordt dan, als men eerst hun zinvol verband heeft gezien, een verkennen van allerlei onvermoede vormen, een speurtocht over holten en kloven en grillige uitsteeksels, waarin het oog aan alpinisme doet in een fantastisch bergmassief.