Tijdens het stadsfestival Antwerpen Barok 2018 is in de Sint-Jozefskapel van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal een nieuwe kunstinstallatie van Koen Thys te zien. Diasporalia zijn twaalf bronzen matrassen, bedekt met bronzen afgietsels van persoonlijke bezittingen, die in twee rijen zij aan zij naast elkaar liggen. De bedden zijn leeg, er is geen levende ziel te bespeuren. De vormentaal en de opvallende kleuren blauw en goud zijn zeventiende-eeuws barok, de thematiek van Diasporalia is de vluchtelingencrisis van vandaag.
Bij de openstelling van de installatie verscheen een mooi uitgegeven boekje (Nederlands/Engels) dat een honderdtal bladzijden telt. Het opent met een inleidende brief van SMAK-directeur Philippe van Cauteren aan Koen Thys. Hij wijst op het vluchtige van onze verontwaardiging. “Wie herinnert zich vandaag nog de naam van de Syrische peuter die op 2 september 2015 verdronk in de Middellandse Zee en aanspoelde aan de Turkse kust?” De geschiedenis, schrijft Van Cauteren, is een golf van gebeurtenissen gemaakt door mensen, en vergeten door andere mensen. “Alles wordt anoniem en verdrinkt in het niet willen herinneren.” Gelukkig zijn er altijd kunstenaars geweest die met hun beelden gebeurtenissen aan de tijd onttrekken. Van Cauteren verwijst naar Francisco Goya, Eduard Manet, Gustav Metzger, Anna Boghiguian, Adel Abdessemed... Koen Theys met Diasporalia sluit hierbij aan.