In de najaarstentoonstelling Maskerade, make-up & Ensor worden Ensors ideeën rond de maskerade, (valse) coquetterie, verleiding, misleiding, het artificiële en het vergankelijke doorgetrokken naar vandaag. MoMu viert de schilders van de mode: het vakmanschap en de onuitputtelijke creativiteit van make-up en haarartiesten in een multimediale tentoonstelling waarin licht, kleur, kunst, mode en make-up elkaar ontmoeten.
Make-up wordt doorheen de geschiedenis vaak met enig wantrouwen vergeleken met het dragen van een masker: een masker om je ware gelaat te verbergen. James Ensor was een kritische observator van de wereld en de mensen rond zich. Hij herkende hun onzekerheden en valse coquetterie. Vanaf 1888 gebruikt Ensor maskers, kleding en accessoires vaak als ambigue instrumenten voor ontmaskering: een manier om de ware aard en diepe gevoelens van zijn maskerwezens te onthullen. Het werk van Ensor leidt naar universele vragen: Waarom dragen we maskers? Waarom is de mens zo bang om zichtbaar te verouderen? Hoe gaan we om met altijd veranderende en onmogelijk te bereiken schoonheidsidealen?
Make-up en beauty zijn vandaag uitgegroeid tot een biljoenenindustrie die de mens met zijn lichamelijke vergankelijkheid, ingebeelde imperfecties en existentiële angsten confronteert. Maar make-up is ook, net als verf, een vorm van persoonlijke expressie, artistiek experiment, vreugde en vrijheid. Maskerade, make-up & Ensor onderzoekt hoe nauw make-up verweven is met vele aspecten van ons menszijn.
Met werk van James Ensor, Issy Wood, Harley Weir, Cindy Sherman, Tschabalala Self, Juergen Teller, Bruce Gilden, Serge Lutens, Julien d’Ys, Thomas De Kluyver, Eugene Souleiman, Inge Grognard, Lucy Bridge, Pat McGrath, Lucia Pieroni, Gary Gill, Isamaya Ffrench, Aurore Gibrien, Siddhartha Simone, Yadim, Ana Takahashi, Holli Smith en vele anderen. De tentoonstelling presenteert ook videoinstallaties in samenwerking met Beauty Papers, een creatief platform en tweejaarlijks magazine over de cultuur van schoonheid.