Op haar reizen door de ongerepte landschappen van IJsland en Namibië raakte Maroesjka Lavigne geboeid door de geologie en esthetiek van onze planeet, en dan vooral haar kleurenpalet. Ze werd gefascineerd door hoe landschappen voortdurend veranderen. Voor haar laatste reeks trok ze naar Argentinië, Chili, China en het westen van de Verenigde Staten, waar ze in kleur en vorm op zoek ging naar het verstrijken van de tijd in gebieden die binnenkort weleens verdwenen zouden kunnen zijn.
In onder meer de Painted Hills (Oregon), de Painted Desert en het Petrified Forest (Arizona) bestudeerde Lavigne de strijd van het landschap. Die wordt duidelijk in de botsing van aardplaten, in de structuur van een vulkaanuitbarsting en in de tastbare textuur van veelkleurige bergketens, die voortdurend worden gevormd door de geschiedenis. Voor de fotografe is de natuur onoverwinnelijk: een smal, uitgedroogd ravijn dat zijn weg zoekt, een roze lepelaar tegen de achtergrond van een donkere, rotsachtige poel. Maroesjka Lavigne stelt de regels van de landschapsfotografie in vraag door te spelen met voor- en achtergrond, oppervlakte, onderwerp en setting. Ze worden zachtjes afgestemd op het verhaal dat de landschappen vertellen: delicaat generfde bladeren, verweerde autodeuren, dieren in het wild.
Het citaat van de Britse reis-en natuurschrijver Robert Macfarlane sluit perfect aan bij de fotografe’s blik door de lens:
We tend to think of landscapes as affecting us most strongly when we are in them or on them, when they offer us the primary sensations of touch and sight. But there are also the landscapes we bear with us in absentia, those places that live on in memory long after they have withdrawn in actuality, and such places — retreated to most often when we are most remote from them — are among the most important landscapes we possess.
Robert Macfarlane – The Old Ways: A Journey on Foot
Maroesjka Lavigne (°1989, België)) behaalde in 2012 een Master in Fotografie aan het KASK in Gent. Haar werk was reeds te zien in de Robert Mann Gallery in New York, Galerie Hug in Parijs, tijdens de FOAM Talent tentoonstelling in Amsterdam en in het Museum Dr. Guislain in Gent. In 2012 werd ze geselecteerd voor de Talent Call in het Fotomuseum Amsterdam (FOAM) en in 2014 won ze de Emerging Talent wedstrijd van Lensculture met de serie ‘You are more than beautiful’. In 2015 won ze de Harry Penningsprijs in Eindhoven, Nederland en in 2016 de eerste plaats op de Sony World Photograpy Awards met haar ‘Land of Nothingness’ serie in de categorie Landschap. Ze woont en werkt in Gent.