Maaike Leyn maakte een podcast rond het kunstwerk van Liliane Vertessen en de kunstwereld in de jaren tachtig. De aanleiding hiervoor is het Lilian-eum dat vroeger bij haar schoonouders stond. Het is een erotische kamer waarin de Belgische kunstenares zich voordeed als vrouwelijk lustobject.
Het Lilian-eum van Maaike Leyn
Maaike Leyn kreeg het Lilian-eum van haar schoonzus. Haar schoonvader had het gekocht van Liliane Vertessen. Hij was psychiater en had de kunstenares in de jaren tachtig uitgenodigd om het werk in een kamer naast zijn praktijk te installeren. De familie heeft het toen omgedoopt tot het Lilian-eum. Wanneer Leyn het in haar handen kreeg kwamen er vragen in haar op. Wat is er overgebleven? Wie is Liliane Vertessen eigenlijk? Is het mogelijk om haar te ontmoeten? Aangezien ze zelf kunstenares is, vond ze het belangrijk om het werk te restaureren en tentoon te stellen, maar waar? In de podcast gaat ze op zoek naar antwoorden.
Maaike Leyn (°1975) is kunstenaar, curator, slavist en sinds kort podcastmaker. Al heel jong voelde ze zich aangetrokken door kunst via het deeltijds kunstonderwijs, maar toen ze verder ging studeren koos ze voor een opleiding slavistiek, meer bepaald Russisch en Tsjechisch. Destijds had ze de droom om journaliste te worden. Uiteindelijk studeerde ze na enkele omzwervingen tekenkunst aan het KASK. Daar besefte ze mede door haar docenten dat houtskooltekeningen het meeste bij haar aansloten. Haar kunst werd al snel opgepikt. Naast kunstenaar is ze ook lerares Russisch.
Liliane Vertessen (°1952) was een van de eerste kunstenaars in België die haar eigen lichaam als medium ging gebruiken. Vanaf het begin van haar carrière is haar kunst heel persoonlijk en bestaat ze voornamelijk uit zelfportretten. Zo speelt ze met het begrip identiteit en verschuilt ze zich achter verschillende personages, van hoer tot piloot tot femme fatale. Dat ging vooral in haar beginjaren gepaard met veel bloot. Vertessen schikt zich niet naar maatschappelijke en artistieke verwachtingen, haar werk is seksueel bewust en positief als reactie op de hypocrisie van de katholieke maatschappij. Haar vrijheid is essentieel, niemand kan haar zeggen wat ze kan tonen of dragen.
De podcast is een zoektocht naar Liliane Vertessen en haar oeuvre. Waarom was de schoonvader van Maaike Leyn zo geïnteresseerd in haar werk? Lukt het haar om Liliane zelf aan het woord te krijgen? Door tal van ontmoetingen, met onder andere Bart De Baere en Dirk De Wachter, komen we meer te weten over de eigenzinnige kunst van Vertessen en de feministische stroming waarin we het werk kunnen kaderen. Daarmee komt Maaike tot een breder verhaal. Het kunstwerk vormt een sleutel om te reflecteren op de door mannen gedomineerde kunstwereld van de jaren tachtig en is tegelijk ook een reflectie op vandaag.
Het Lilian-eum kan je beluisteren via je favoriete podcast app. Maaike Leyn werkte twee jaar aan de podcast en ze kon hem realiseren in samenwerking met Mu.Zee en De Grote Post in Oostende, met de steun van de Vlaamse Gemeenschap, Sabam for Culture en technische ondersteuning van geluidskunstenaar Stijn Demeulenaere.