Fiona Hallinan

De Church of the Annunciation in Finglas, een buitenwijk van Dublin, werd in 2021 gesloopt om plaats te maken voor een kleinere kerk. In de tentoonstelling ​We Turn Towards an Ending and Pay Attention onderzoekt kunstenaar Fiona Hallinan een bijeenkomst rondom een breuk, in dit geval de sloop van wat ooit de op één na grootste katholieke kerk van Ierland was. In het paviljoen KHG04 toont ze haar film Making Dust, een portret van de afbraak van de kerk. In de zaalkerk toont ze een lange, sculpturale tafel, Fragment Meditation, gemaakt uit de brokstukken van de kerk.

Film 'Making Dust'

Ter­wijl de cul­tu­re­le bete­ke­nis van het ein­de van het gebouw door de gemeen­schap werd gemar­keerd door ritu­e­le gebeur­te­nis­sen, omvat dit werk een nieuw mate­ri­a­lis­tisch per­spec­tief, dat de aan­dacht ves­tigt op het leven van het weef­sel van de kerk. De fil­mes­say Making Dust is een por­tret van de afbraak van de Church of the Annun­ci­a­ti­on in Fin­glas West, Dublin, onder­steund door het onder­zoek van archi­tec­tuur­his­to­ri­cus Ellen Rowley. 

De film bevat archief­ma­te­ri­aal en inter­views die voor­na­me­lijk in een loka­le kap­sa­lon zijn opge­no­men. Ze roept vra­gen op over duur­zaam­heid in de archi­tec­tuur. Door te tra­ce­ren hoe mate­ri­a­len wer­den gefi­nan­cierd, geteeld en ver­vaar­digd, en uit­ein­de­lijk tot puin wer­den gere­du­ceerd, biedt de film het publiek de moge­lijk­heid om na te den­ken over het leven van het gebouw zelf, soci­aal, cul­tu­reel en ecologisch.

Sculp­tu­ra­le instal­la­tie 'Fragment Meditation'

Naast de film cre­ëer­de Hal­li­nan Frag­ment Medita­ti­on, een gro­te sculp­tu­ra­le instal­la­tie. Het is een gro­te tafel van staal en beton die over de leng­te van de zaal­kerk van Kunst­hal Gent loopt. Een fysie­ke regi­stra­tie van een gebouw dat niet meer bestaat. De sculp­tuur bestaat uit puin van de kerk, ver­werkt in het weef­sel van de nieuw samen­ge­stel­de beton­pla­ten. Op deze manier bewaart, archi­veert en toont de tafel het mate­ri­aal dat werd gebruikt bij de bouw van de kerk, ter­wijl het een opper­vlak biedt dat gebruikt kan worden. 

De tafel is een plek voor samen­komst en zal tij­dens de ten­toon­stel­ling wor­den geac­ti­veerd met eve­ne­men­ten, waar­on­der momen­ten van reflec­tie op de the­ma’s van het project.

Tentoonstellingen in hetzelfde museum