Keramiek is de jongste jaren populairder dan ooit. In een wereld die steeds digitaler wordt, gaan mensen op zoek naar tastbaarheid. En wat is meer tactieler dan klei? Klei is aarde en daar gaan kunstenaars mee aan de slag.
Wanneer men over één of andere kunstuiting gaat praten of schrijven, dan heeft men al heel gauw - té gauw - de neiging het over stijl en stijlontwikkeling en zo te hebben. Men gaat etiketten plakken, men gaat indelen in vakjes, opbergen in kastjes en wegwijzertjes plaatsen van het éne kastje naar het andere.
Gratis artikel
Hedendaagse reflexen
Wanneer wij vandaag denken aan een man die potten draait, dan denken we aan hem als aan een nogal individueel, individualistisch, zelfs wat eigendunkelijk kunstenaar. Dat is hij vandaag misschien, althans bij ons in het Westen. Dat was hij zeker niet in het verleden.
Gratis artikel
Keramiek van Kris Campo - Spanning op het scherp van de snee
Kris Campo was nog jong toen ze kennismaakte met het pottendraaien. Vijftien was Kris Campo (°1961, Wemmel) toen ze voor het eerst ging potten draaien op een stage bij Athena Brabant. Dat was een kennismaking. Aan de academie leerde ze de techniek en ging dan haar eigen ding doen.
Gratis artikel
Joost Maréchal, keramist en glazenier
“Het blijft verbazen dat een getalenteerde kunstenaar als Joost Maréchal in het schemerduister van het verleden blijft gehuld. Hij heeft anders alles mee om onbetwistbaar als een van de groten van de keramiek in België erkend te worden. Maréchal bezit als keramist de nodige durf en nieuwsgierigheid. Hij heeft een heldere visie en weet die in klei te vertalen.”