Léon Cogniet dompelt het tafereel in een belichting die Fassbinder zeker niet zou versmaad hebben. Een moment van vertedering bij het tête-à-tête van Van Dyck met het meisje van Zaventem. In het Hessenhuis worden de thema's logisch en smaakvol tentoongesteld: op drie verdiepingen, als drie waarnemingsniveaus! Het historisme op het gelijkvloers, de verheerlijking van Van Dyck en Antwerpens Gouden Eeuw op de eerste verdieping, de Europese dimensie onder de balken. Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel schatten uit de museumreserves konden te voorschijn getoverd worden. Dit soort werk beschouwen musea zelden of nooit als geschikt uithangbord. En de kwaliteit? Het waren verdraaid handige vaklui die zich met deze kunstvorm inlieten, maar soms overschreden ze dat niveau niet. Wel moeten ze intens van hun verheven werk genoten hebben. Immers, omwille van de herkenbaarheid, mochten ze even in de huid van hun modellen kruipen. Enkele voorbeelden: David de Noter schildert het atelier van Frans Snijders. Hij legt zich dus toe op het afleveren van een zo getrouw mogelijke replica van een Snijders, met dieren en groenten en al. Jacobus Ludovicus Cornet schilder "Paulus Potter tekenend naar de natuur". Het resultaat is een konterfeitsel van de meester middenin zijn eigen werk! Daniël Seghers wordt obligaat met bloemen omkranst.
Beeldhouwers spelen ook gretig op de mode in. Ze voegen eenvoudig een derde dimensie aan de ons vertrouwde iconografie toe. Grote namen ontbreken niet helemaal op de tentoonstelling. Raar maar waar, de Neue Pinakothek van München ontleende een "Herinnering aan Velasquez" van Edgard Degas, geschilderd in de trant van de Spaanse meester! Het orgelpunt van deze romantische exploratie, zou je denken.
Er wordt je nochtans op het hart gedrukt dat er nog twee luiken van de tentoonstelling elders in de stad dienen te worden gezocht: boekillustraties rond hetzelfde thema in de - overigens spectaculaire - Nottebohmzaal van de Stadsbibliotheek en documenten over de Van Dyckstoet (en andere historische stoeten) in het Volkskundemuseum, in de buurt van het stadhuis. Een totaal nutteloze Praktische informatie versnippering van interessant materiaal dat moeiteloos in het Hessenhuis had kunnen tentoongesteld worden. Er was nog ruimte beschikbaar. Jammer. Maar het zegt veel over het gebrek aan eensgezindheid bij de Antwerpse cultuurdragers.