Een Amerikaans kunsthistoricus gespecialiseerd in kunstdiefstal, Noah Charney, kwam onlangs in Gent zijn opus voorstellen aan de pers, in de buurt van zijn studieobject, het Lam Gods. Hij toonde er een indrukwekkende kennis van onze kunstgeschiedenis. Voor de diefstal van de Rechtvaardige rechters heeft hij Karel Mortier, de specialist terzake, geconsulteerd. Hij vermelde tijdens het persgesprek, terloops, dat er blijkbaar nog niet geopende dossiers bij het bisdom berusten.
Maar het was voor hem ook duidelijk dat de diefstal in 1934 slechts een van de vele bedreigingen was in het lange en zeer bewogen bestaan van het veelluik. Zijn studie daarover, die eerst in het Engels verscheen, heeft dan ook iets van een spannende historische studie. Dat is te danken aan zijn schrijftalent en de interessante invalshoeken.
Noah Charney zoekt een verklaring voor al die diefstallen, zoals een inspecteur het motief van de moord. Hij stelt dat het Lam Gods misschien het meest opmerkelijke Europese kunstwerk is. Het bracht een volledig nieuwe visie op artistiek, conceptueel en technisch gebied. De gedachte dat het werk mysteries en geheime boodschappen bevatte, speelde vaak mee. Het formaat is buitengewoon. De diefstallen waren niet het werk van een enkeling want het werk weegt bijna twee ton.