Medicijnkalebas, TSONGA/SHANGAAN © University of the witwatersrand, Johnnnesburg. Rich Man (ca. 1903) © Reading verzameling. Neksteun, Shona  © South African Museum, Cape Town

Links: Medicijnkalebas, TSONGA/SHANGAAN © University of the witwatersrand, Johannesburg.  Foto: Hannelie Coetzee 

Midden: Rich Man (ca. 1903) © Reading verzameling. Foto: Jean-Marie Vandyck

Rechts: Neksteun, Shona  © South African Museum, Cape Town. Foto: Herschel Mair 

Zimbabwe heeft, naast zijn prachtige natuur en de befaamde Victoria watervallen, ook een heel rijk cultureel en artistiek patrimonium dat helaas niet zoveel bekendheid geniet in de rest van de wereld. 

De tentoonstelling geeft een volle­dig overzicht van de Zimbab­waanse kunstuitingen door de eeuwen heen. Het begint millenia vóór onze tijdrekening, toen de SAN (ook 'Bosjesmannen' genoemd) reeds in het gebied leefden. Van deze SAN, een volk van jagers-verzame­laars, zijn prachtige rotsschilderingen bewaard. Het gaat om complexe metaforen van hun religieuze opvattingen. Tijdens de ijzertijd verandert de levenswijze en gaan de mensen zich in dorpen vestigen. Uit deze periode zijn er zeldzame kleine terra­cotta beeldjes bewaard van mensen en dieren. Stilaan ontstonden de grote politie­ke koninkrijken. De heersers van "Great Zimbabwe", een koninkrijk dat zijn bloei­periode kende in de twaalfde en dertiende eeuw, demonstreerden hun grootsheid en macht met het oprichten van monumentale stenen muren. Deze architecturale con­structies zijn het grootste ensemble ruïnes in heel Afrika bezuiden de Sahara. 

De artistieke productie van de diverse volken in de negentiende en twintigste eeuw uit zich vooral in gebruiksvoor­werpen: neksteunen, snuifdozen, met metaal versierde wapens, ... 
De tentoonstelling is uitzonderlijk omdat het hier om één van de zeldzame gelegen­heden gaat waarbij naast de traditionele ook de hedendaagse kunst in al haar vormen ruim aan bod komt. Het gaat niet alleen om de bekende 'Shona' -steensculp­tuur, maar ook om houtsculptuur, weld­art, naïeve volkskunst en de originele multimedia van vandaag. 

De 'Shona' -steensculptuur wordt in een bredere context geplaatst. Naast de reeds befaamde beeldhouwers komen ook de uit het oog verdwenen pioniers en de jonge generatie beloftevolle talenten aan bod. Ook de houtsnijkunst heeft nooit de omvang en de impact van de steensculp­tuur kunnen evenaren. Daartegenover is haar sterke punt wel de directheid waar­mee ze de actuele sociale, politieke en culturele problematiek aanpakt. Intussen is de 'Shona' -kunst uitgegroeid tot een volwaardige 'Zimbabwaanse' kunst. 

Dit artikel is beschikbaar voor abonnees

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Reeds abonnee? Dan kan je hier inloggen.

Abonnement

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en u ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Abonnement online

Lees alle artikels van OKV online en doorzoek de voorbije vijftig jaargangen voor slechts €27.

Abonnement + Museumpas

Wie een nieuwe Museumpas (€59) aanschaft samen met een OKV-abonnement (€55) betaalt slechts €110i.p.v. €114voor combi museumpas en abonnement.

Proefabonnement

Proef eens van OKV.
Voor €28 krijg je drie nummers toegestuurd.