Het Poesjkin-museum te Moskou bezit een ongemeen fraaie verzameling Franse impressionisten, 'fauves' en kubisten. Alle grootmeesters uit dit tijdperk zijn er met voortreffelijke schilderijen vertegenwoordigd ... een verschijnsel dat des te opvallender is, omdat al deze werken reeds vóór 1914 in Russisch bezit waren. Daar hangen, onder meer, een aantal uitmuntende Van Goghs die door de reprodukties gemeengoed zijn geworden. Maar de bezoeker wordt er niet minder geboeid door een kleine, vrijwel onbekende 'Marine", los en luchtig geborsteld en toch dramatisch van inhoud, niettegenstaande de overwegend heldere kleuren van het palet. Men zou bijna zeggen dat de spanning, waarmee die compositie geladen is, veel meer voortspruit uit de driftige, hartstochtelijke penseeltrekken dan uit de aard van het gegeven zelf.
Dat onderwerp was, op het ogenblik van de eerste emotie - bij Van Gogh dekken emotie en expressie elkaar volkomen en onmiddellijk - niet dramatisch. Dat weten wij door een merkwaardige tekening die in Belgisch bezit is sedert de gedenkwaardige tentoonstellingen door 'Les XX' te Brussel ingericht, lang voor de jaren 1900, toen de arme Vincent nog leefde en hij zijn vrienden, laat staan bewonderaars, op de vingers van één hand had kunnen tellen, indien zo'n idee bij hem opgekomen was.
De tekening, die aan het schilderij is voorafgegaan, ontstond in de maand juni 1888, d.w.z. twee jaar vóór de dood van de kunstenaar. Van Gogh was vier maand vroeger Parijs ontvlucht om zich te Arles te gaan vestigen, waar hij, in het moordend licht van de Provence zijn aangrijpendste doeken zou schilderen.