Van de impressionisten en hun onmiddellijke voorgangers af werd de moderne schilderkunst gaandeweg uit de traditionele vormgeving bevrijd. De fauvisten versnelden de verdere ontwikkeling in 1905 door het gebruik van felle kleuren, dat beslist op het zoeken naar sensatie leek afgestemd. Daartegen schenen de cubisten in verzet te komen door meer belang te hechten aan de vorm der dingen dan aan de kleur, die zij zoveel mogelijk neutraal of mat wilden houden. Op dat ogenblik, in februari 1909, verscheen in 'Le Figaro' het ongewoon en ophefmakend manifest van het futurisme. Marinetti die het had opgesteld verheerlijkte erin de machine en verklaarde zelfs onomwonden dat een racewagen mooier was dan de Nikè van Samothrake. Van die dag af zijn voor de schilderkunst de machine en de mechanische techniek onderwerpen van artistieke bezieling geworden.
De futuristen maakten er vanzelfsprekend hun stokpaardje van, maar ter zelfder tijd waren er overal in de wereld onder de meest vooruitstrevenden nog andere kunstenaars die oog hadden voor het bestaan van de machine en daardoor voor het gewijzigd gezichtsbeeld van hun omgeving. De hoekige stijl van het cubisme - die Cocteau toeliet van 'la chute des angles' te spreken, met een woordspeling op anges, engelen, die in het Nederlands 'de val der hoeken' verloren gaat - is een ander bewijs voor de bewustzijnsverruiming die zich ondertussen had voltrokken.
De ontdekking van de esthetische betekenis van de machine viel ten andere samen met het ontstaan van de abstracte kunst. Een kunst die de bestaande werkelijkheid niet wilde nabootsen of verklaren, maar beoogde een zuivere schepping te zijn, hetzij door middel van zeer eenvoudige meetkundige figuren, hetzij door een beroep te doen op een lyrische uitbarsting van kleuren.
Het was duidelijk dat de abstracte geometrische vormentaal natuurlijkerwijze kon samengaan met een uitbeelding van de ontwakende belangstelling voor de schoonheid van de machine. Uit een versmelting van die opvattingen, zal een stroming ontstaan, die over heel Europa haar aanhangers telt, een stroming waarvan de grondstellingen heden ten dage gevoerd hebben tot een nieuwe vertolking van de geometrische kunst, die in Amerika op art werd geheten.