Na de dood van Frans Masereel (1889-1972) gaf zijn weduwe, de Franse kunstenares Laure Malclès (1911-1981), in 1976 een selectie uit het omvangrijke werk van de kunstenaar in bruikleen aan de provincie Limburg. Er kwam een permanente tentoonstelling in het huis De Dry Mollen, een van de historische gebouwen van de Oude Stad in het Openluchtmuseum Bokrijk.
Twee keer Masereel
In 1980 maakte Laure Malclès van de bruikleen een officieel legaat, waardoor een belangrijk deel van het Masereel-oeuvre werd toegevoegd aan de provinciale collectie. Het gaat om hout- en linosneden, tekeningen, aquarellen en schilderijen, naast meubilair, geïllustreerde boeken en werkmateriaal uit Masereels atelier.
Vijftig jaar na het overlijden van de kunstenaar brengt de provincie Limburg haar Masereelcollectie opnieuw naar het publiek. De Begijnhofkerk van Sint-Truiden is de uitgelezen locatie voor de tentoonstelling die houtsneden en persoonlijke spullen van Masereel presenteert. De kerk is uniek omwille van de bijna veertig muur- en pijlerschilderingen, waarvan de oudste uit 1300 stammen. De schilderingen hebben een sterk grafische karakter. Sommige lijken ingekleurde houtsneden.
De expo plaatst het werk van Masereel ook in een hedendaagse context door drie kunstenaars uit te nodigen die op een originele manier houtsnede gebruiken in hun oeuvre. In tegenstelling tot de traditionele houtsnede, zoals Masereel ze beoefende, gebruiken Caroline Coolen, Tom Liekens en Camille Dufour het niet om meerdere edities te produceren. Ze hanteren houtsnede in combinatie met structuurafdrukken, collage, performance en installatiekunst om zo een enig werk te creëren.
In samenwerking met de provincie Limburg en het Masereelfonds loopt in Het huis van Herman Teirlinck in Beersel de expo over de relatie tussen Frans Masereel en Herman Teirlinck. Masereel was geboeid door de theaterteksten van Teirlinck. In 1940 schonk Masereel een bijzonder cadeau aan zijn vriend: het uniek luxueuze boek Tooneel (met kalfslederen kaft in een speciaal ontworpen foedraal), waarin hij vijf theaterteksten van Teirlinck samenbracht, geïllustreerd met een veertigtal houtsneden, tekeningen en kleine schilderijen. Het uitzonderlijke en nooit eerder getoonde kunstobject is vandaag nog altijd in familiebezit. Het staat centraal in de expo en wordt geflankeerd door Masereels zelden vertoonde werk uit de kunstcollectie van de provincie Limburg: één aquarel, vier schilderijen en drie houtsneden.