Vanaf 20 april kan je in het Kasteel van Gaasbeek terecht voor overdonderende indrukken. Het Britse collectief Wildworks nam de 700-jarige geschiedenis van het kasteel onder handen en komt met de gedurfde tentoonstelling Once upon a castle.

Het Kasteel van Gaasbeek werd gebouwd rond 1420. De bouwheer, Godfried van Leuven, was heer van Gaasbeek en wou een versterkte burcht. In 1565 kwam het landgoed in handen van graaf Lamoraal van Egmont, ridder van het Gulden Vlies en vertrouweling van Karel V en Filips II.

In de achttiende eeuw verwierf de familie Arconati Visconti het kasteel. Eind negentiende eeuw liet de laatste markiezin van Gaasbeek, Marie Arconati Visconti, het verpauperde kasteel restaureren in neorenaissancestijl en brengt er haar kunstcollectie in onder. De middeleeuwse burcht, die er vanbuiten ruw en uitgeleefd uitziet, is binnen een waar renaissancedecor. Geen wonder dat de markiezin hier ook theatervoorstellingen liet doorgaan. Een jaar voor de Eerste Wereldoorlog verliet de markiezin haar geliefd kasteel. Ze zal er niet meer terugkeren: in 1923 stierf ze in Parijs, maar niet alvorens het kasteel te schenken aan de Belgische staat.

Om meer te weten over de rijke geschiedenis van het kasteel, kan je terecht in ons archief. In 1994 heeft OKV een artikel gewijd aan Gaasbeek. Sinds een tiental jaar kan je terecht in het Kasteel voor tijdelijke tentoonstellingen. In 2011 exposeerde kunstenaar Jan De Vliegher er zijn Schatzkammer.

Gaasbeek

Locatietheater

Het Britse collectief Wildworks neemt de ruim 700 jaar geschiedenis van het kasteel onder handen. Het internationale theatergezelschap, onder leiding van Bill Mitchell, maakt al sinds 2005 ‘locatietheater’. Ze proberen telkens de identiteit van de plaats waar ze werken te verbinden met de mensen die er wonen of, in dit geval, woonden. Door gemeenschappen te confronteren met ingrijpende veranderingen proberen ze de diepste gevoelens te raken. Het bracht hen in het verleden al in Londen, Glasgow, verschillende Franse steden en het Palestijnse Nablus.

Ook het Kasteel van Gaasbeek nemen ze stevig onder handen. Eeuwenoude meubelen staan verpakt, klaar om verscheept te worden. Het portret van de onthoofde Graaf van Egmont ligt letterlijk op zijn sterfbed. Voeg hierbij de muziek van Jeroen D’hoe, die speciaal voor deze tentoonstelling een slepende soundscape schreef, en de wild verspreide, exuberante kostuumontwerpen van Tim Van Steenbergen. Het resultaat is een wervelende mix, een totaalervaring die je als bezoeker niet gauw vergeet.