Zesde Zomer van de Fotografie, Antwerpen

Als thema van de zesde Zomer van de Fotografie werd "Macht/Onmacht" gekozen. Gespreid over meerdere locaties, waaronder het Museum voor Fotografie, het ICC, het Hessenhuis en het MuHKA, zullen foto's en installaties worden getoond van zowel Belgische als internationale kunstenaars. 

Maatschappelijke verhou­dingen in deze wereld kunnen bijna steeds begre­pen worden als machtsver­houdingen. Dat geldt zowel voor de relaties tussen individuen als tussen groepen of categorieën die worden bepaald door geslacht, etnische oorsprong, religie, sociale klasse, sexuele geaardheid, ideologie ... Mannen oefenen macht uit op vrouwen, ouders op kinderen, de Westerse wereld op de Derde Wereld, rijken op armen ...

Macht wordt uitgeoefend overal waar belangen op het spel staan, waar de ene de andere wil domineren om het eigen gelijk of het eigen comfort veilig te stellen. De tentoonstelling "Macht/­Onmacht" wil aantonen dat ook in de hedendaagse foto­grafie en haar randgebieden de beschreven problematiek steeds vaker en nadrukkelij­ker ter sprake wordt ge­bracht. Daarbij wordt zowel inhoudelijk als formeel ge­streefd naar variatie en com­plementariteit. Prangende reportages naast artistieke verdichting en verbeelding. 

Niet alleen macht die zich uit in fysiek geweld, maar ook meer subtiele vormen van machtsuitoefeningen, achter­uitstelling en onderdrukking. Tijdens de Zesde Zomer van de Fotografie zullen foto's en installaties te zien zijn van o.a. Barbara Alper, Lynne Cohen, Carl De Keyser, Danny De­vos, Donna Ferrato, Bettina Flitner, Jacqueline Hassink, Rudolf Herz, Alfrede Jaar, Karen Knorr, Marie-Jo Lafon­taine, Sebastiao Salgado, Eddy Seesing en Stephanie Unruch. 

Praktisch

Museum voor Fotografie, Antwerpen. Van 22 juni tot 15 september 1996.

Open Monumentendag Vlaanderen 1996

Dit jaar vindt de achtste editie van de Open Monumentendag Vlaanderen plaats op zondag 8 september. Traditiegetrouw kunnen op de tweede zondag van september weer duizenden monumentenliefhebbers op pad om uitzonderlijk toegankelijke gebouwen en sites te bezoeken. 

Het thema van de nieuwe editie van de Open Monu­mentendag is "Zorg en Zin voor Kleur". Kleur is onge­twijfeld niet het eerste waar men aan denkt als men het over monumenten heeft. Kleur is bovendien eerder onopvallend aanwezig in ons architecturaal patrimonium. Toch is de verscheidenheid bij nader toezien zeer groot. Geschilderde gevels, marmerkleur, kleurig gevloerd, kleurillusies, gekleurd licht, kleur aan de wand, interieur in kleur, ... het zijn maar enkele van de vele toepas­singen van kleur in de architectuur. 

Wallonnië trekt er het weekend van 7 en 8 september op uit onder het motto "Patrimoine Rural". Brussel gebruikt het week­end van 14 en 15 september om de "Herbestemming van het erfgoed" te tonen. De officiële opening van de Eu­ropese Monumentendagen vindt plaats in Kopenhagen. Het indrukwekkende pro­gramma zal ook dit jaar in een handig en gratis Monumentenmagazine worden gebundeld. ­

Praktisch

Open Monumentendag Vlaanderen op  8 september 1996

Voor meer inlichtingen over de achtste Open Monumenten­dag kan u terecht bij het Secretariaat Open Monu­mentendag Vlaanderen, Koning Boudewijnstichting, Brederodestraat 21 , 1000 Brussel, 02/549.02.74.

Renovatie in het Museum voor Schone Kunsten in Gent

Het Gentse Museum voor Schone Kunsten wordt grondig gerenoveerd. De werkzaamheden zijn in fasen gespreid en zullen telkens slechts een gedeelte van het gebouw omvatten. Daardoor blijft het museum functioneren en zal de bezoeker weinig hinder ondervinden. 

In de loop van 1996 zullen geen tijdelijke tentoonstellin­gen meer plaats vinden. Pas in 1997 verwacht men in het museum de grote tentoon­stelling: ''Paris-Bruxelles, Brussel-Parijs" die in samen­werking met het Musée d'Orsay wordt georgani­seerd. 

Van de onderbreking wordt gebruik gemaakt om de permanente collectie uitvoeriger te belichten. Enerzijds door een groter deel van de collectie, die anders gedurende de tijdelijke tentoonstellingen in de reserve van het museum wordt ondergebracht. aan het publiek te tonen. Anderzijds door de voorbereiding van een wetenschap­pelijke bestandscatalogus.

Het eerste deel over de "Oude Meesters" wordt in de loop van 1996 afgesloten, vervolgens start men met collectie van de afdeling "Moderne Meesters".

Praktisch

Furament '96. Tervuren herleeft als kunstdorp

De Vereniging "De Vrienden van de School van Tervuren" organiseert voor de tweede maal het opvallende cultureel evenement "Furament '96", in samenwerking met het gemeentebestuur en het Cultureel Centrum Papeblok. Er zijn drie belangrijke kunstmanifestaties in de buurt van het Cultureel Centrum Papeblok. Andere activiteiten zijn verspreid over de hele gemeente Tervuren. 

Eerst is er de tentoonstelling over de negentiende­-eeuwse landschapschilder­kunst in Tervuren en omgeving. Centraal staan natuurlijk de schilder Hippolyte Boulenger en zijn vrienden. Tervuren en haar bosrijke omgeving trok heel wat schilders aan. Men spreekt trouwens in dat verband van de "School van Tervuren", in navolging van de Franse "School van Barbizon". Er zullen meer dan 50 schilderijen te zien zijn, werk van de belangrijkste voorlopers van de "School van Tervuren", van leraars, navolgers en leerlingen. 

Van 1 1 mei tot 2 juni loopt in het Cultuurcentrum Papeblok de tentoonstelling "Prijs voor Landschapschil­derkunst" van de gemeente Tervuren. Thema is het Brabantse landschap". Het "Beeldenpark 1996" in de Tervuurse Pastorietuin is gewijd aan hedendaagse Belgische beeldhouwkunst. De titel "Kleur bekennen" verwijst naar de gekleurde beelden. Zes Tervuurse kunstenaars nodigen zes collega-beeldhouwers uit. Speciale gast is de Franse beeldhouwer Serge Neimer. Op het programma van Furament staan ook twee concerten. In de achttiende eeuw had Karel van Lotharingen een paleis in Tervuren. Daar werd zonder twijfel ook gemusiceerd. Belangrijke musici in die periode waren Joseph­-Hector Fiocco, Pieter van Maldere, Pierre-Hercule Bréhy en Henri-Jacques de Croes. 

Praktisch

Furament '96. Van 11 mei tot 2 juni 1996

Informatie: De Vrienden van de School van Tervuren, Streekstraat 72, 3080 Tervuren, 02/767.44.37 

In de Zee woont de Maan

"In de Zee woont de Maan" is een tentoonstelling op maat van de jeugdige kijker van 4 tot 10 jaar. 
Kinderen worden in een speelse omgeving warm gemaakt voor beeldende kunst en poëzie. 

In de Zee woont de Maan, RASA

Op blote voetjes stappen zij over een watertapijt en beklimmen ze een reuzezeil­boot. Vanop het dek zien zij de vier strandpaviljoentjes waarin diverse kunstwerken op klein formaat te zien zijn. Zes hedendaagse kunste­naars, namelijk Mario Callens, Beatrijs Lauwaert, Pierre Mertens, Urbain Mulkers, Piet Stockmans en Luk Van Soom ontwierpen speciaal voor deze kindertentoonstelling werken waarin de zee, golven, wind en zand centraal staan. De dichters Ed Franck en Riet Wille schreven er de gedichtjes bij. Het educatief spel, de "zeeroverskoffer" maakt de kinderen nieuwsgierig naar materiaal en inhoud van kunstwerken.

In het project zijn de drie pijlers van de kunstzinnige vorming terug: beeldende kunst, poëzie, muziek en geluid. Doelgroep is kinderen van 4 tot 10 jaar, liefst groepjes van maximum 15 leerlingen.

Het project gaat door in verschillende culturele centra. Na Brugge komen Halle, Willebroek, Torhout en Peer aan de beurt. In 1997 volgen de culturele centra Zwevegem, St-Agatha-Berchem, Ternat, Tielt Kortrijk. Wilrijk, Zwijndrecht en Lokeren.

Praktisch

RASA, Dr. Verdurmenstraat 16, 9100 Sint-Niklaas, 03/776.86.88 

Feest in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen

Het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurweten­schappen bestaat 150 jaar. 
Voor de feestelijke gelegenheid kreeg het eerbiedwaardige instituut een grondige opknapbeurt. 

Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen

De oorsprong van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen ligt in het rariteitenkabinet van Karel van Lotharingen, landvoogd der Zuidelijke Nederlanden van 1711 tot 1740. De collecties gingen van de Academie voor Wetenschappen en Schone Letteren naar de Stad Brussel en uiteindelijk naar de Belgische Staat in 1842. Het Natuurhistorisch Museum werd op 31 maart 1846 officieel opgericht. In 1891 verhuisde het museum naar het Leopoldpark. In de jaren 1895 en 1905 werd het gebouw uitgebreid.

Tijdens het interbellum startte de futuristische bouw door architect De Vestel. In 1948 veranderde de naam van het museum in "Konink­lijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen''. Het 150-jarig bestaan wil het Instituut waardig vieren. Museumzalen werden ver­nieuwd en gemoderniseerd. Verbouwingen creëerden nieuwe zalen zoals de "Noord- en Zuidpool"-zaal met de indrukwekkende verzameling Iguanodons en dinosauriërs. Tele-geleide videocamera's brengen de anatomische details van deze reusachtige dieren in beeld. 

Praktisch

Museum Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurweten­schappen, Brussel

Opendeurdagen op 28 augustus en op 29 oktober. Het Instituut is dan gratis toegankelijk en er worden doorlopend demonstraties gegeven in de museumzalen.

Zij-sporen

In het kader van Gynaika, het cultuurproject dat dit voorjaar de vrouwelijke kunstenaar in de kijker plaatst, wordt een uniek in-­situ project georganiseerd in samenwerking met de N.M.B.S.

Onder de naam "Zij-sporen" rijdt tot 12 mei een tentoon­stellingstrein met werk van vrouwelijke kunstenaars. Het kunstproject "Zij-sporen" omvat een aantal artistieke ingrepen op treinen en sta­tions. Alle werken zijn nieuw en werden in functie van dit gegeven geconcipieerd. Zij­sporen is geen tentoonstel­ling over, van of met treinen en stationst, maar een in-situ project waarvan de trein én het station de opgelegde contexten zijn. Jarenlang werd vrouw-zijn vereenzel­vigd met binnenshuis, een vaste plaats.

Vandaag is de vrouw in beweging, zoekt ze een identiteit Met het project "Zij-sporen" komt kunst naar het publiek toe op een niet alledaagse plaats. De kunsttrein houdt de belofte in van een onder­linge verrijking tussen reizi­gers, kunstenaars en "reali­teit''. De beweeglijkheid van de trein wordt ook herhaald door de kunstenaressen die in meerdere stations hun werk brengen. Als culturele nomades trekken ze de trein achterna, of lopen ervoor of ernaast, soms erop. In de trein is werk te zien van elf kunstenaressen. Marie-Jo Lafontaine, Berlinde De Bruyckere, Beatrijs Lauwaert e.n Ria Verhaeghe vertegen­woordigen ons land. De an­dere kunstenaressen zijn af­komstig uit Engeland, Neder­land, Schotland, Ierland, Ex­-Joegoslavië en Turkije. Op de perrons brengen een aantal jonge kunstenaars, studenten van de academies en conservatoria, performances en installaties. 

Praktisch

"Zij-sporen. Een nomade op de trein" stopt in Brugge op 26, 27 & 28 april, in Oostende op 30 april & 1 mei, in Leuven op 2 & 3 mei, in Hasselt op 4 & 5 mei. Op 11 & 12 mei eindigt de trein zijn reis in het station van Maastricht. 

Informatie: Gynaika, Twaalfmaandenstraat 1, 2000 Antwerpen, 03/232.22.29 

Download hier de pdf

OKV Mededelingen 1996.2.pdf