2024 wordt een jaar waarin er met tal van tentoonstellingen, festiviteiten, lezingen en muzikale performances teruggeblikt wordt op het fascinerende leven en werk van James Ensor (1860-1949), en dit zowel in Oostende, Antwerpen als Brussel.
De kunstenaar overleed 75 jaar geleden, in 1949, en dat vraagt om een hernieuwde aandacht voor, en een frisse blik op een immens oeuvre vol schilderijen, tekeningen, etsen, lithografieën én muziek. Mu.ZEE bijt de spits af van dit jubileumjaar met de ambitieuze tentoonstelling Rose, Rose, Rose, à mes yeux. James Ensor en het stilleven in België 1830-1930. Het is de eerste volledige tentoonstelling ooit gewijd aan de stillevens van Ensor. Een zeventigtal schilderijen en tekeningen, van de eerste burgerlijke voorbeelden over de ‘bespookte’ stillevens van de jaren 1890 tot de etherische, dromerige voorbeelden van de late periode, dienen als ruggengraat en ijking voor een overzicht van het stilleven in België tussen 1830 en 1930. Meerdere talentvolle schilders zochten in deze eeuw hoe het genre, dat verworden was tot een pronkerig, decoratief genre zonder artistieke inzet, opnieuw opgeladen kon worden, zowel picturaal als iconografisch. Ensor volgt het voorbeeld van deze algemene ontwikkeling, maar blinkt uit door zijn eigen uitzonderlijke kwaliteiten.
Naar aanleiding van Rose, Rose, Rose, à mes yeux. en uiteraard binnen de context van het jubileumjaar 2024, focust Mu.ZEE met dit OKV-nummer op enkele boeiende verhalen die gedestilleerd zijn uit de eigen collectie. De rijke Mu.ZEE-collectie omvat een 370-tal kunstwerken van James Ensor, waaronder het topstuk Zelfportret met bloemenhoed (1883-88). Daarnaast beheert het museum een archief van brieven, archieffoto’s, publicaties en tijdschriften die van groot belang zijn voor het onderzoek naar het werk van Ensor. Het is de bedoeling om in de toekomst de kunstenaar en zijn kunstproductie nog beter te positioneren tegenover zijn tijdgenoten, binnen de context en het tijdskader waarin Ensor zich voortdurend ontwikkelde.