Met zijn nieuwe boek Instagrammable zet Koenraad Jonckheere (1975, hoogleraar kunstgeschiedenis, UGent) de krijtlijnen uit van het speelveld van kunst, beelden en sociale media. Door de principes van kunst en beeldvorming bloot te leggen, ontrafelt hij de mechanismen van sociale media, en van onze wereld die teert op een schier eindeloze “beeldwaterval”. Niets nieuws onder de zon: dezelfde eeuwenoude technieken, manipulaties en paradoxen, maar dan digitaal, en belangrijker nog, in een wereld waarin het zwaartepunt verschoven is van taal naar beeld. Beeldgeletterdheid is cruciaal om te begrijpen wat er aan je netvlies voorbijzoeft, wat je liket en swipet. En terwijl je zou denken dat een geglobaliseerde wereld zuurstof geeft aan originaliteit en niet-gecanoniseerde schoonheid is het westerse, mimetische model nooit zo dominant geweest.

Dit artikel is beschikbaar voor abonnees

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Reeds abonnee? Dan kan je hier inloggen.

Abonnement

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en u ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Abonnement online

Lees alle artikels van OKV online en doorzoek de voorbije vijftig jaargangen voor slechts €27.

Abonnement + Museumpas

Wie een nieuwe Museumpas (€59) aanschaft samen met een OKV-abonnement (€55) betaalt slechts €110i.p.v. €114voor combi museumpas en abonnement.

Proefabonnement

Proef eens van OKV.
Voor €28 krijg je drie nummers toegestuurd.