De twintigste eeuw luidt voor Victor Horta een nieuwe periode in. Hij verlaat stilaan zijn individualistisch getinte art nouveau om een meer academisch gerichte, vereenvoudigde en strakkere architectuur na te streven. Het is de tijd dat vele architecten terugblikken naar de basis, de klassieke architectuur en haar regels, zoals ze in de achttiende eeuw werden geformuleerd, waaruit een Beaux-Arts getinte architectuur zal ontstaan.
Na de publicatie in 1986 van het boek Horta en Amérique van Yolande Oostens-Wittamer, werd het hoogtijd het verblijf van Horta in de Verenigde Staten opnieuw te bestuderen. Tom Packet stak op basis van grondig bronnenonderzoek in uiteenlopende archieven, bibliotheken en in de archieven van het Hortamuseum voor het eerst Horta’s gigantische ‘Amerikaanse puzzel’ in elkaar.
Het boek Horta in Amerika is een nauwgezette studie van de jaren 1915 tot 1919 in Victor Horta’s leven, een minutieuze reconstructie en contextualisatie, die wetenschappelijk relevant is. Zijn verblijf in de Verenigde Staten was geen alledaags avontuur, maar een bijzonder verhaal over oorlog en vluchten, verwoesting en wederopbouw, politieke propaganda en culturele uitwisseling – een verhaal dat bovendien essentieel is om Horta’s naoorlogse oeuvre volop te begrijpen.