Portretkunst stond ooit minder hoog aangeschreven dan historieschilderkunst. Men vond dat bij die laatste de persoonlijke inbreng van de kunstenaar groter was. Volgens scherpslijpers waren portretten uitstekend voor de commercie, minder voor de nobele kunst. Nu denken we er anders over. BOZAR legt, onder het curatorschap van Till-Holger Borchert (Musea Brugge) en Koenraad Jonckheere (UGent), uit wat zestiende-eeuwse portretten afkomstig uit de Lage Landen zo bijzonder maakt.

Gezichten toen - Renaissanceportretten uit de Lage Landen

Links: Hans Memling, Portret van Willem Moreel, ca. 1482, olieverf op paneel, 39 x 29 cm
Rechts: Hans Memling, Portret van Barbara van Vlaenderberch, ca. 1482, olieverf op paneel, 39 x 29,7 cm,
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel - Foto: J. Geleyns/Ro Scan