De tentoonstelling ‘The Burgundian Summerhouse‘ van Eliza Pepermans (°1988, Aalst) is de derde expositie in de jonge Gentse Galerie Rufus. Deze tentoonstellingsplaats liet ons eerder kennismaken met werk van Edouard Schneider en Pieter Van Eenoge. De persoon achter Galerie Rufus, grafisch ontwerper en docent aan Luca School of Arts Jens Versprille, richt zijn pijlen op ‘hedendaagse, beeldende kunst met een sterk grafische inslag’.
Eliza Pepermans startte een aantal jaren geleden met editoriaal werk. Je kon haar illustraties terugvinden in toonaangevende kranten zoals De Morgen, De Standaard of het NRC Handelsblad. Kenmerkend was haar uitbundige en brute aanpak. Haar rauwe tekeningen werden toentertijd omschreven als ‘illustrations that makes your eyes hurt’ en staan in contrast met het werk dat we terugvinden in Galerie Rufus. Aan de muren hangen tal van recente schilderijen en verder kregen ook verschillende, kleinere voorstudies een plaats in de ruimte. Die zwart-wit schetsen etaleren Pepermans’ onderzoek naar verschillende voorwerpen, zoals een stoel of een bos bloemen. Op de grotere en kleurrijke taferelen stelt ze nadien composities samen van die voorwerpen. We krijgen stillevens voorgeschoteld waarbij vissen het bord delen met een kaars en een pepermolen. Geen grote verhalen, het beeld primeert. Het geheel wordt op een serene manier aan ons voorgesteld in de kleine maar overzichtelijke ruimte.
Afgelopen zomer vertoefde Pepermans in een afgelegen Bourgondisch vakantiehuis, met in het achterhoofd het idee om tijdens die trip vooral niets te doen. Er ontbrak naar eigen zeggen een zwembad en vanaf de tweede dag begon ze volop te tekenen. Achteraf bladerde Pepermans doorheen haar schetsboeken en ze vond dat 'er nog vlees aan de tekeningen kleefde’. Galerie Rufus had haar een aantal maanden eerder gevraagd om een solotentoonstelling voor te bereiden en ze besloot om de gemaakte, Franse schetsen verder uit te werken. De voorstudies zijn voor Pepermans het hart van deze expo. Een logische keuze om die een prominente plek te geven op de expo én om de cyclus naar aanleiding van de opening te bundelen in een gelimiteerde publicatie getiteld ‘Bourgondisch zomerhuis'.