Tsai Ming-liang, Walker series, Abiding Nowhere, BTS04 © Film Fest Gent

Tsai Ming-liang, Walker series, Abiding Nowhere, BTS04

Bij de nieuwe editie van Film Fest Gent (09.Okt - 20.Okt.2024) richten S.M.A.K. en het filmfestival samen hun aandacht op het werk van de gevierde Taiwanese filmmaker Tsai Ming-liang met de vertoning van de Walker series, een reeks van tien films die de regisseur tussen 2012 en 2023 maakte.

De Walker series vertrekt van Tsai Ming-liang’s fascinatie voor Xuanzang, de grote monnik uit de Tang-dynastie, die de inspiratie vormde voor de zestiende eeuwse Chinese literaire klassieker Journey to the West. Elk van de films toont een monnik in een indrukwekkende houding met blote voeten, kaalgeschoren hoofd en gekleed in een rood gewaad. Uiterst traag dwaalt hij door grootsteden of specifieke locaties zoals de geboorteplaats van de regisseur.

Met deze poëtische en minimalistische reactie op de koortsachtige hedendaagse wereld verbeeldt de filmmaker ook zijn constante zoektocht naar waarheid. Zelf beweert hij de hoogste mate van artistieke vrijheid te hebben ervaren toen hij de Walker series maakte, omdat het in de films niet om een verhaal gaat en ook niet direct om betekenissen. ‘Het is schilderen’.

Abiding Nowhere (2023), de meest recente Walker-film van Tsai Ming-liang, gaat op het filmfestival in première voor België. Gespreid over de looptijd van de tentoonstelling vertoont S.M.A.K. de volledige reeks : No Form (2012), Walker (2012), Diamond Sutra (2012), Sleepwalk (2012), Walking on Water (2013), Journey to the West (2013), Journey to the West (2014), No No Sleep (2015), Sand (2018), Where (2022) en Abiding Nowhere (2023).

Tsai Ming-liang (1957, Kuching, Maleisië) werd in Taiwan opgeleid tot theater- en filmmaker. Hij is één van de meest gevierde regisseurs van de ‘Tweede Nieuwe Golf’ in de Taiwanese cinema. Met Vive l’amour (1994) won hij in Venetië de Gouden Leeuw en met The Wayward Cloud (2005) de Zilveren Beer op de Berlinale. In 2009 kocht het Louvre Face aan als eerste film voor zijn collectie: Le Louvre s'offre aux cineastes.

Tsai Ming-liang is bewust actief in de ruimere kunstwereld. Naast films maakt hij tentoonstellingen en performances, houdt lezingen maar ontwikkelde ook een aantal eigenzinnige esthetische ideeën zoals de ‘hand-sculpted cinema’, ‘het verwijderen van industriële processen uit de artistieke creatie’ of ‘het museum als cinema’. Deze ideeën en andere nieuwe manieren van filmkijken introduceert hij als middel om de overgecommercialiseerde filmmarkt in evenwicht te brengen.

Tsai Ming-liang is een uiterst sensuele, gevoelige en sombere filmmaker. Zijn films, die vaak geen verhaallijn of dialoog bevatten, bestaan uit trage, lange takes en tonen het leven in zijn meest pure vorm. Ze tonen ons de hulpeloosheid van de mensen, hun verlangen, leegte en eenzaamheid. Via de lens, die hij in bijna al zijn films op de acteur Lee Kang-sheng gericht houdt, verkent hij de gehele condition humaine.

Tentoonstellingen in hetzelfde museum