Beuys, Hammons, Schütte en Muñoz, Panamarenko, Broodthaers, Fabre, De Cordier en Tuymans… Het S.M.A.K., in het vroegere casinogebouw uit 1949 aan de rand van het Citadelpark, geeft een beeld van de ontwikkelingen in de internationale kunst van 1945 tot vandaag. De collectie (meer dan 2000 werken) heeft een uitstraling tot ver buiten de grenzen. Behalve topwerken en -kunstenaars zijn ook minder bekende jonge kunstenaars vertegenwoordigd. Het SMAK wil een ‘vloeiend’ museum zijn, waar vaste collectie en tentoonstellingen dialogeren. Er wordt steeds een ander deel van de vaste verzameling getoond. Een ‘onbekende’ S.M.A.K.-afdeling is de internationaal gerenommeerde restauratiedienst. Hedendaagse kunstenaars gebruiken de meest diverse materialen, wat het conserveren er niet makkelijker op maakt.
Het S.M.A.K. opende het Broodthaerskabinet. Het is een permanente presentatie van onder meer kunstwerken, edities, boeken en archiefstukken van de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers (1924-1976) die het museum in zijn collectie heeft. Broodthaers was een van de meest invloedrijke figuren in de 20ste-eeuwse kunstgeschiedenis. Het S.M.A.K. is onder meer in het bezit van het werk Le Pense-Bête (1964), een tot sculptuur omgevormde dichtbundel en meteen het allereerste kunstwerk van Broodthaers. Ook 289 Oeufs (1966) en Grande Casserole de Moules, de mosselpot uit datzelfde jaar die in 2000 werd aangekocht door het SMAK, staan er. Dit werk wordt beschouwd als het scharnierpunt tussen Marcel Broodthaers’ dichtersbestaan en zijn beeldend kunstenaarschap.
Het Broodthaerskabinet is nu gesloten voor een nieuwe presentatie met sleutelwerken en heropent eind 2024.