Van de aanleg van de eerste spoorweglijn in 1835 tot op vandaag heeft het Belgische koningshuis steeds de ontwikkeling van de spoorwegen in België en Europa gesteund. Leopold I, het eerste staatshoofd ter wereld dat zich met de trein verplaatste, stelde alles in het werk om België te voorzien van een spoorwegnet dat bijgedragen heeft in de economische ontwikkeling van België in de 19e eeuw en later.
Deze betrokkenheid is vandaag even groot onder het bewind van koning Filip. Dat is de reden waarom Train World en NMBS hebben beslist om een tijdelijke tentoonstelling te wijden aan, en een boek uit te geven over de boeiende geschiedenis van de band tussen onze Monarchie en de trein.
Deze tentoonstelling toont zeldzame documenten van de eerste trein van Leopold I en andere koninklijke rijtuigen die niet langer bestaan, bouwplannen, thee- en eetserviezen van Albert I en Leopold III, objecten van de personeelsleden van de koninklijke konvooien, en items uit de reisgarderobe van koningin Astrid. Daarnaast brengt Royals & Trains ook het leven in beeld aan boord van deze prachtige treinen.
De zes thema's van de tentoonstelling:
- De koninklijke treinen
- Inhuldigingen van stations
- De stations en de koninklijke suites
- De treinreizen van de koninklijke familie in binnen- buitenland
- De koninklijke begrafenissen
- Treinen van buitenlandse vorsten, bezoeken per trein van buitenlandse vorsten.
De vijf koninklijke rijtuigen die voor het eerst in Train World tentoon zullen staan, en die het hoogtepunt van de expo zijn:
- De koninklijke Berline, 1901
- Het restauratie-/conferentierijtuig, 1905
- Het salon-/restauratierijtuig, 1912
- Het salonrijtuig, 1939
- Het eetzaalrijtuig, 1939
Afbeelding: Binnenkant van de koninklijke Berline, 1901 © NMBS | Train World Heritage | Georges De Kinder