Paulo Nazareth, Continents Approaching Machine, 2019

Paulo Nazareth, Continents Approaching Machine, 2019 Courtesy of the artist and Mendes Wood DM, São Paulo, Brussels, Paris, New York Photo credit: Bruno Leão

Paulo Nazareth (1977, Brazilië) is een kunstenaar die werk creëert terwijl hij wandelt. Hij staat bekend om zijn 'arte de conducta': een artistieke praktijk die geworteld is in radicale verplaatsing, zoals het te voet oversteken van staatsgrenzen. Zijn werk onderzoekt de wisselwerking tussen herinnering, taal en ritueel binnen gemeenschappen die gevormd zijn door Afro-Braziliaanse, inheemse en antikoloniale bewegingen.

Patuá/Patois markeert de eerste grootschalige overzichtstentoonstelling van Nazareth in België, met een reeks nieuwe en bestaande werken die meer dan twee decennia uit zijn artistieke carrière belicht. De tentoonstelling verkent twee krachtige symbolen van overleving en veerkracht: patois, een niet-standaard dialect dat vaak door gemarginaliseerde gemeenschappen wordt gesproken, en patuá, een Afro-Braziliaans amulet dat bescherming en herinnering symboliseert. Nazareth onderzoekt hoe taal en objecten fungeren als overlevingsmechanismen, vooral voor mensen die het slachtoffer zijn van koloniale geschiedenis en wereldwijde migratie. Hij maakt van beweging een daad van verzet en geeft stem aan de vergeten en onderdrukte gemeenschappen. In deze tentoonstelling bij WIELS onderzoekt Nazareth ook de band met Brussel, haar verdwijnende dialect, complexe taalkundige verschillen en beladen relatie met immigratie.

Paulo Nazareth zal niet fysiek naar Brussel komen voor deze tentoonstelling. Hij heeft zichzelf opgelegd geen voet in Europa te zetten totdat hij alle landen in Afrika heeft bezocht, als eerbetoon aan het continent dat zijn werk en identiteit sterk heeft beïnvloed. Deze weigering om Europees gebied te betreden symboliseert zijn verzet en kritiek op de koloniale geschiedenis en de machtsdynamiek tussen de Global North en South.