Museumplein 01 | Lisa Ijeoma - Mirror Palace

Museumplein 01 | Lisa Ijeoma - Mirror Palace

Museumplein, een project van artlead, nodigt elke vijf maanden een andere kunstenaar uit om werk te maken voor de vijf reuzegrote vlaggen in het bloemenperk voor het S.M.A.K.. Lisa Ijeoma opent de reeks. 

Museumplein is een uitnodiging aan kunstenaars om werk te maken dat tijdelijk het Jan Hoetplein inneemt. Dit plein verbindt verschillende musea met elkaar – S.M.A.K., MSK en GUM – en ademt bovendien Gentse geschiedenis: het wordt aan de ene zijde geflankeerd door de Gentse Plantentuin, en aan de andere kant omarmd door het Citadelpark. Het Jan Hoetplein is dus een bijzondere plek met heel wat mogelijkheden. 

Gedurende vijf maanden zoekt elk werk connectie met het plein, het park, de stad en haar bewoners, en laat het ons nadenken over de plek die kunst in de publieke ruimte kan en zou moeten innemen. 

Lisa Ijeoma (°1997, Brugge), die in Gent woont en werkt, opent de reeks met vijf beelden die geïnspireerd zijn op historische slavenportretten. In 1850 gaf Harvard-wetenschapper Louis Agassiz opdracht aan fotograaf Joseph Zealy om individuele portretten te maken van Afrikaans-Amerikaanse slaven. Agassiz was een prominent voorstander van raciale segregatie en blanke suprematie. De portretten maakten deel uit van een studie die moest bewijzen dat verschillende rassen een verschillende oorsprong hebben. Deze (ondertussen ontkrachte) polygenistische theorie werd in de 19e-eeuwse VS gebruikt om slavernij te rechtvaardigen. De foto’s zijn een hallucinant tijdsdocument dat ons op pijnlijke wijze confronteert met hoe onmenselijk personen van kleur behandeld werden. 

Lisa Ijeoma eigent zich deze Agassiz-Zealy portretten toe en vertaalde er een aantal liefdevol naar textielcollages. De kunstenaar behoudt het gestileerde passe-partout waarmee de portretten oorspronkelijk gekaderd waren, net als de houding van de geportretteerden. Ze voegt er evenwel telkens een ander floraal of vegetaal motief aan toe dat de figuren omlijst. Ijeoma flankeert de portretten met tekstcollages, waarin de afgebeelde figuren vragen om gezien en gehoord te worden. 

 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum