Hugo Roelandt (Aalst 1950–Antwerpen 2015) was een veelzijdig kunstenaar, actief als performer, installatiekunstenaar en fotograaf. Vanaf het midden van de jaren 1970 was hij een belangrijke figuur binnen de naoorlogse avant-garde in Antwerpen. Roelandt liet zich niet beperken tot een artistiek genre of stijl. Zijn performances, fotoseries en interventies in de openbare ruimte kenmerkten zich door een grote diversiteit en soms tegenstrijdige elementen.
Gedurende zijn hele carrière streefde Roelandt ernaar traditionele opvattingen over kunst te deconstrueren. Hij vond dat kunst de complexiteit van het hedendaagse leven en maatschappelijke kwesties moest weerspiegelen, in plaats van zich te houden aan esthetische orthodoxie. Belangrijke thema’s in zijn werk waren lichaamsbeeld en gendernormen, automatisering en de bourgeois aard van het artistieke veld.
Het einde is een nieuw begin is Hugo Roelandts eerste overzichtstentoonstelling in een museum, tien jaar na zijn overlijden. Het M HKA en het CKV (Centrum Kunstarchieven Vlaanderen) werden beheerders van het volledige archief van Hugo Roelandt. Het omvat zowel sleutelwerken, als een rijke verzameling materiaal, waaronder documentatie, notities, schetsen en informatie over niet-gerealiseerde projecten, maar ook zijn persoonlijke bibliotheek, die als educatieve bron fungeerde.