Met haar felgekleurde landschapsportretten trekt de Nederlands-Kroatische kunstenaar Sanja Marušić (1991) ieders aandacht. Het zijn verbeeldingen van intieme thema’s uit het leven van een jonge vrouw.
De fascinerende en verfijnde artistieke praktijk van Haegue Yang omvat naast grote sculpturen en installaties ook werk op papier, fotografie, video, geluidskunst en tekst. Haar werk kent een vormelijke flexibiliteit en bezit het vermogen om uiteenlopende ideeën, geschiedenissen, percepties en emoties op te roepen. In de centrale zaal van Several Reenactments in S.M.A.K. bevinden zich zeventien sculpturale elementen met de titel Warrior Believer Lover – Version Sonic (2023). Deze sculpturale eenheden zijn hernemingen van haar eerdere, meerdelige installatie Warrior Believer Lover (2011). Waar Warrior Believer Lover – Version Sonic een horizontaal, open sculpturaal veld creëert, daarin ondersteund door Le Sacre du Printemps (1913) van Igor Stravinsky en andere werken van Yang, bouwen de vleugels aan weerszijde van het centrale deel symmetrie in, door elkaar te spiegelen.
Yangs werk bestaat voornamelijk uit industrieel vervaardigde objecten, maar straalt niettemin een opmerkelijke rijkdom uit door de artisanale en nauwgezette manier waarop het is opgebouwd. Deze dialectiek van ogenschijnlijk tegengestelde ideeën die zich in haar werk voltrekt, uit zich ook in andere begrippenparen die elkaar spiegelen, zoals abstract versus figuratief, mechanisch versus organisch of behoudsgezind versus toekomstgericht. Verder gaat Yang een discreet maar tegelijk doortastend artistiek engagement aan ten aanzien van gewaagde en prangende globale thema’s, zoals migratie, identiteit en gemeenschap. Vanuit onverwachte, zelfs onbestaande ontmoetingen, complexe kruisbestuivingen en soms tegenstrijdige interpretaties van vormen, levenswijzen, culturen, tijdperken, tradities en gebruiken, legt Yang niet enkel gedeelde betekenis bloot, maar brengt ze ook nieuwe hedendaagse entiteiten aan de oppervlakte.
Biografie:
Met haar uitgebreide conceptuele onderzoek en omvangrijke oeuvre is Haegue Yang (°1971, Seoul) zonder twijfel een van de meest gevierde kunstenaars van deze tijd. Yang beschouwt de tentoonstelling als ruimte en integreert daarom architecturale en contextuele elementen van de tentoonstellingsruimte en verscheidene materialen uit de nabije omgeving in haar werk. Ze combineert de geraffineerde en genuanceerde manier waarop ze met materialiteit omgaat met een elegant gevoel voor ruimte en sfeer, wat resulteert in fascinerende en resonerende installaties.