Arthur Langerman

Aan de hand van de verzameling antisemitische beelden van Arthur Langerman, een Belgische overlevende van de Holocaust, wil deze tentoonstelling heden en verleden met elkaar verbinden.

Dagelijks bereiken ons een veelheid aan berichten en beelden via verschillende kanalen zoals social media, televisie en print. Fake news, valse beelden en propagandaboodschappen vervuilen onze informatiestroom, vaak op een onschuldige manier, maar soms ook met meer verraderlijke bedoelingen. Wat zijn de mechanismen die de overdracht van deze berichten vergemakkelijken, en waarom is de kans zo groot dat we ze ontvangen? 

Deze stereotiepe beelden, complottheorieën of nepnieuws worden soms gebruikt tegen bepaalde gemeenschappen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leidde antisemitische propaganda tot een ongekende genocide, die van het Joodse volk. 

Aan de hand van de verzameling antisemitische beelden van Arthur Langerman, een Belgische overlevende van de Holocaust, wil deze tentoonstelling heden en verleden met elkaar verbinden. Het doel is om de mechanismen van propaganda en valse beelden te decoderen en uit te leggen die bezoekers aanmoedigen om de stereotypen die vandaag de dag nog steeds aanwezig zijn, in twijfel te trekken. 

#Fakeimages, een tentoonstelling van Kazerne Dossin in Mechelen, moedigt ons aan om deze verkeerde voorstellingen te deconstrueren en te leren reageren op nepnieuws en haatzaaien. 

Het Mundaneum zet zich al enkele jaren in om jongeren bewust te maken van complottheorieën, nepnieuws en het verifiëren van informatiebronnen, en zet het werk voort van zijn oprichters Paul Otlet, Henri La Fontaine en Léonie La Fontaine, om de wereld te documenteren en kennis te delen met als doel universeel begrip. 

Het Mundaneum, een waar laboratorium van vrede door kennis, biedt dan ook onderdak aan deze tentoonstelling in de continuïteit van zijn geschiedenis en de bestendiging van zijn universele, pacifistische en humanistische waarden. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum