Ter gelegenheid van de tweehonderdste verjaardag van de ontcijfering van de hiërogliefen door Jean-François Champollion en de honderdste verjaardag van de ontdekking van het graf van Toetanchamon blikt het Koninklijk Museum van Mariemont met de tentoonstelling Egypte - Eeuwige passie terug op de geschiedenis van deze fascinerende relatie.
De tentoonstelling biedt een overzicht van de fascinatie voor Egypte in het Westen. Het toont de menselijke continuïteit van ideeën: wat vertelt onze collectieve verbeelding ons van de Romeinse oudheid tot vandaag, via de Renaissance? Reizend door de tijd, van de Egyptische cultussen aanwezig in Romeins Gallië, naar de tijd van Jean-François Champollion en Raoul Warocqué, naar de tijd van Rihanna, Assassin's Creed, of de getuigenissen geïnkt op onze huid, vraagt de tentoonstelling zich af: hoe en vooral waarom wordt het land van de farao's al eeuwenlang verwelkomd in onze huizen?
Sculpturen, porselein, kostbare boeken, speelgoed, kostuums, juwelen en behang - deze voorwerpen die zijn vervaardigd, geobserveerd en gebruikt door personen uit verschillende beroepsgroepen en met verschillende sociaal-etnische achtergronden, spreken over de fascinerende geschiedenis en de passie die elk van hen lijkt te beleven.
Een hoofdstuk van de tentoonstelling is gewijd aan de restauratie: Egypte. Eeuwige Passie. De meervoudige levens van doodskisten (12.11.2022 > 09.04.2023). Een van de meest prominente symbolen van het oude Egypte is de doodskist. Maar naast het object van fascinatie, zijn het de mannen en vrouwen die zich aan ons tonen. Van de houthakker tot de beeldhouwer, van de overledene tot de priester, en niet te vergeten de hedendaagse restaurateurs en onderzoekers; er zijn enorm veel mensen betrokken bij het scheppingsproces en tijdens de levensduur van het voorwerp.