Op twee augustus 1520 kwam Albrecht Dürer in Antwerpen aan. Hij werd er als een beroemdheid onthaald. Door de prachtige gravures, houtsneden en etsen die hij in de voorgaande decennia op de markt bracht waren zijn naam en zijn werk overal in Europa bekend. Dürer gold al tijdens zijn leven als de belangrijkste prentmaker van zijn tijd.
Zijn persoonlijke monogram was een bekend handelsmerk.
Deze tentoonstelling biedt een breed overzicht van het grafische werk van Dürer geput uit de rijke collecties van KBR. Bekende vroege werken zoals de gravure Heilige familie met de libel en de houtsnedenreeks De Apocalyps, dateren nog uit de late 15de eeuw. Ze vertonen al een grote graad van technisch meesterschap en talrijke innovaties op artistiek gebied. Dürer laa zich in deze periode inspireren door prenten van Schongauer en Mantegna en leert de kunst van de renaissance kennen op zijn eerste reis naar Italië.
Naast talloze losse gravures en houtsneden die stuk voor stuk meesterwerken zijn maakt Dürer in het eerste decennium van de nieuwe eeuw enkele grote reeksen die hij laat uitvoeren in houtsnede. Vanuit commerciële overwegingen kiest hij voor thema's waar veel vraag naar is, zoals het Leven van Maria en de Passie van Christus. Deze bestsellers brengen niet alleen geld in het laatje. Dürer zet er zich mee op de Europese kaart als een grootmeester van de renaissance.
Een hoogtepunt in Dürers loopbaan als prentmaker zijn drie gravures uit de jaren 1513-1514. Ridder, dood en duivel, De Heilige Hiëronymus in zijn studeervertrek en Melencolia golden al in de 16de eeuw als technisch en artistiek volmaakt. Ze bleven eeuwenlang gegeerd bij verzamelaars, inspireerden kunstenaars, en zijn tot op heden het object van uiteenlopende en vaak speculatieve interpretaties.
In de jaren 1515-1518 experimenteerde Dürer met de ets; een nieuw techniek om een tekening door middel van een zuur in een metalen drukplaat in te bijten. Het Landschap met een kanon, behoort tot zijn meest geslaagde werken in deze techniek. Dürers veelzijdigheid als kunstenaar en zijn brede interesse in wetenschap en cultuur worden verder geïllustreerd door werken als de bekende voorstelling van een Indische neushoorn of Rhinoceros, en de vroegste gedrukte kaart van de noordelijke sterrenhemel. Dürer was ook een begenadigd portrettist. Portretten van bekende mensen als Keizer Maximiliaan I en Desiderius Erasmus bracht hij ook in prentvorm uit.
Zowel voor als na zijn komst naar Antwerpen en de Nederlanden oefende zijn grafiek hier invloed uit op kunstenaars en in het bijzonder op prentmakers. Tot slot wordt Dürers lang nawerkende artistieke impact op kunstenaars als Lucas van Leyden, Jan Gossart, Hiëronymus en Johannes Wierix of Hendrick Goltzius belicht. Deze tentoonstelling is een unieke gelegenheid om kennis te maken met prachtige afdrukken van meesterwerken van Dürer, zijn tijdgenoten en zijn navolgers.