Alechinsky, Meule du temps, 1985 en Vocabulaire, 1986, Acryl, inkt en frottage op papier, gemaroufleerd

Alechinsky, Meule du temps, 1985 en Vocabulaire, 1986, Acryl, inkt en frottage op papier, gemaroufleerd

De Boghossianstichting pakt uit met de tentoonstelling Alechinsky - Pinceau Voyageur, een uitnodiging tot reizen door het heel bijzondere oeuvre van deze kunstenaar.

Voor de allereerste keer sinds de Villa Empain haar deuren opende voor het publiek in 2010, presenteert de Boghossianstichting een solotentoonstelling gewijd aan een grote Europese kunstenaar van de 20e eeuw, in de unieke en gezellige setting van de Villa.

Deze tentoonstelling, met Catherine de Braekeleer als curatrice, brengt een uitgelezen ensemble van een honderdtal werken en tal van archiefdocumenten, bijeengezameld in de loop van de laatste zeventig jaar.

Alechinsky - Pinceau Voyageur is een ode aan de reis, met speciale aandacht voor de fascinatie van deze buitengewone kunstenaar voor de artistieke praktijken en tradities van Japan en China, voor hem een bron van inspiratie.

De tentoonstelling is ook een ode aan de vrijheid en belicht met name de experimentele vrijheid van de kunstenaar, die sinds 1947 werkt met uiteenlopende technieken en dragers: doeken, inkten, met of zonder opdruk, etsen, litho’s, geëmailleerde lava, boeken van porselein en een in 1986 geschilderde klavecimbel, te zien in de grote hal.

De tentoonstelling is bovendien een ode aan de vriendschap, met werken gecreëerd door Alechinsky in samenwerking met kunstenaars als Jiří Kolář en Hans Spinner, en werken die hij maakte ter illustratie van boeken van auteurs als Salah Stétié, Amos Kenan en Joyce Mansour.