Masereel, Verhaeren, 1920

Masereel, portret Verhaeren, 1920

De houtsnijder en graficus Frans Masereel (1889-1972) heeft talloze literaire werken geïllustreerd, maar het poëtische werk van Emile Verhaeren heeft toch een bijzondere betekenis gehad in zijn oeuvre. Het is dan ook geen toeval dat het eerste geïllustreerde boek van Masereel er een van Verhaeren was: Quinze poèmes (1917). De twee geïllustreerde bundels met kortverhalen in hun kenmerkende expressionistische stijl – Cinq récits (1920) en Le Travailleur étrange (1921) – vormen een van hoogtepunten uit het oeuvre van de kunstenaar. Het Verhaeren-portret uit 1920 geldt als een bijna iconisch beeld van de dichter.  Maar de invloed van Verhaeren kan eveneens onderkend worden in het beroemde beeldenboek La Ville (1925). Een eerbetoon aan de dichter volgt in 1955 met de creatie van Le Passeur d’eau: een houtsnede van de veerman met op de achtergrond een evocatie van de Schelde. In 1968 bracht Frans Masereel zelfs een bezoek aan het Emile Verhaerenmuseum te Sint-Amands. In deze tentoonstelling worden de verschillende door Masereel geïllustreerde boeken van Verhaeren tentoongesteld, soms met de originele ontwerptekeningen. Daarnaast presenteren we ook een reeks houtsneden, tekeningen en aquarellen waarin de thema’s aan bod komen die Verhaeren en Masereel met mekaar verbonden: de stad, het platteland en het Vlaamse land. De mooi geïllustreerde catalogus bij de tentoonstelling bevat bijdragen van Paul Aron, Christophe Meurée en Hans Vandevoorde. 

Frans Masereel wordt beschouwd als een van de opmerkelijke Belgische kunstenaars van de 20e eeuw. Masereel heeft zich tijdens de Eerste Wereldoorlog laten kennen als een geëngageerd pacifistisch kunstenaar: hij maakte honderden spotprenten waarin hij het nietsontziende oorlogsgeweld en het sociale onrecht aan de kaak stelde. Met de creatie van 25 images de la passion d’un homme (1918) realiseerde hij de allereerste beeldroman. Nadien volgden Mon livre d’heuresL’IdéeSouvenirs de mon paysL’OeuvreLa Sirène… Masereel heeft de kunst van de houtsnede als het ware opnieuw uitgevonden: in zijn krachtige zwart-wit-composities wist hij een zeker realisme te combineren met een expressionnistische uitdrukkingsvorm. Naast zijn vele houtsneden maakte Masereel ook tekeningen, schilderijen, aquarellen, ontwerpen voor mozaïeken, decors… 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum