Voor de Centrale | vitrine stelt Gladys Sauvage onze relatie met ambachten en ons vermogen om te creëren in vraag, door een performatieve en evoluerende installatie voor te stellen. Een paar straten verwijderd van de Grote Markt, de bakermat van het kantklossen, heeft zij in de etalage een kloskant gecreëerd, naar het voorbeeld van de Brusselse kantwerksters.
Aan het einde van de 19e eeuw speelden de kantwerksters nog met hun klosjes in de Brusselse etalages. Het industriële tijdperk, gevolgd door de automatisering, heeft dit ambacht bijna overbodig gemaakt. Niet langer winstgevend genoeg, zijn de kantwerksters verdwenen.
Gladys Sauvage bouwt haar kantweefgetouw speciaal voor de etalage van de Centrale | vitrine. Het ontwerpen en bouwen van haar werkinstrument is voor de kunstenaar een manier om zich deze knowhow opnieuw toe te eigenen. Ze wordt één met haar kantweefgetouw, als een verlengstuk van haar handen. Door deze ouderwetse en langzame techniek stelt Gladys Sauvage het concept van massaproductie en winstgevendheid in vraag.
Gladys Sauvage (1995, FR), woont en werkt in Frankrijk.
Gladys Sauvage studeerde in 2020 af met een Master in Tapisserie en Textielkunst aan de Académie royale des Beaux-arts de Bruxelles. Ze heeft ook het certificaat van modeontwerpster behaald aan het Atelier Chardon Savard in Nantes. Kantklossen is de kern van haar artistieke praktijk.