Deze nieuwe tentoonstelling belicht het werk van enkele van de grootste kunstenaars die in hun tijd de schoonheid van de trein in hun werk hebben uitgedrukt: Victor Horta, Henry Van de Velde, Paul Delvaux, Franquin, Santiago Calatrava, François Schuiten en vele anderen.
Bij deze gelegenheid worden originele tekeningen van Victor Horta met betrekking tot zijn werk aan het station Brussel-Centraal voor het eerst aan het publiek tentoongesteld. Rijtuigen uit de jaren 1930, ontworpen door Henry Van de Velde, zijn speciaal voor deze gelegenheid gerestaureerd en worden exclusief tentoongesteld.
Tijdens de tentoonstelling zullen bezoekers op tekentafels en schildersezels enkele van de mooiste treinen of een selectie van opmerkelijke of ongewone voorwerpen uit de collecties van NMBS leren tekenen. Zo kun je zelf het plezier ervaren dat deze grote kunstenaars voelden toen ze in contact kwamen met de treinwereld.
Horta & Franquin: van schets tot spoorwegkunst
Een van de hoogtepunten van de tentoonstelling is een selectie van originele tekeningen van Victor Horta, die voor het eerst aan het publiek worden getoond. Deze tekeningen belichten zijn werk aan het station van Brussel-Centraal en tonen zijn meesterlijke architecturale visie.
Het werk van striptekenaar André Franquin, vooral bekend van Guust Flater en Robbedoes, geeft dan weer een speelse kijk op de treinwereld. Zijn schetsen, die hij vaak ter plaatse nabij het station van Schaarbeek maakte, laten zien hoe hij de dynamiek van de trein in zijn striptekeningen integreerde.
Een niet eerder gepubliceerd schilderij van Paul Delvaux ontwaakt uit een lange winterslaap
Het werk Panorama van Watermaal-Bosvoorde (1982) van Paul Delvaux wordt tentoongesteld in Train World in de plaats van het schilderij De laatste wagon, dat eerder door de Stichting Delvaux aan ons spoorwegmuseum in langdurige bruikleen werd gegeven.
Dit nieuw werk werd door Paul Delvaux geschonken aan de gemeente Watermaal-Bosvoorde en is nu te bewonderen in het museum.
Bekend of minder bekend, beslist bemind
Voor het eerst zullen originele tekeningen van het station Antwerpen-Centraal, gemaakt door architect Louis Dela Censerie, te zien tijdens de expo.
Ook de bekende affichekunstenaars uit het midden van de 20e eeuw, Armand Massonet en Herman Verbaere, krijgen een speciale plaats in deze tentoonstelling.
Daarnaast zijn er werken te zien van minder bekende, maar niet minder belangrijke kunstenaars zoals Phil Dambly en Jean Poupaert. Elk van hen leverden op hun eigen manier een bijdrage aan de beeldvorming rond het spoorweguniversum en de trein.
François Schuiten en Li Kunwu
Uiteraard komen ook werken van François Schuiten aan bod, voornamelijk Variaties op de Type 12, wiens architecturale visie, grafisch talent en stadsbeelden een brug slaan tussen kunst en technologie. Schuiten ontwierp de volledige scenografie voor Train World en zijn invloed op ons museum is onmiskenbaar; zijn kunstenaarsvisie is in elk detail van het museum voelbaar.
De tentoonstelling besteedt ook aandacht aan internationale bijdragen, zoals die van de Chinese kunstenaar Li Kunwu. Hij werkte in 2021 samen met François Schuiten aan originele inkttekeningen voor de tentoonstelling Van Peking tot Hankow en stelt ook nu opnieuw eigen werk tentoon.
De erfgoedcollectie en het iconische B-Logo
De tentoonstelling biedt een uitgebreide blik op de geschiedenis van het iconische B-logo van NMBS, met diverse voorbeelden van affiches, documenten en items door de jaren heen.
Verder biedt de afdeling die verantwoordelijk is voor het historische erfgoed van NMBS een prachtige selectie uit haar collectie, waarmee je de rijke geschiedenis van de spoorwegen kan ontdekken.
Als kers op de taart worden twee authentieke rijtuigen uit de jaren 30, ontworpen door Henry van de Velde, exclusief tentoongesteld. Het MS35-motorstel uit 1935 en K1-rijtuig werden speciaal voor deze gelegenheid gerestaureerd en bieden een uniek inzicht in van de Velde's vooruitstrevende ideeën over comfort en stijl op de trein. Bezoekers kunnen de historische rijtuigen bovendien van binnenuit verkennen en zo de rijke geschiedenis van het spoorleven van dichtbij ervaren.