Een geweldig jaar voor Privat Livemont (1861-1936) die een paar van zijn mooiste reclameaffiches maakt, op groot formaat en in kleur, waarop hij mysterieuze vrouwen afbeeldt, en gestileerde planten in artnouveaustijl. Ze worden aangeplakt op de muren van de hoofdstad waar de affichomanie in die tijd heerst. In het kader van het jaar van de art nouveau stelt het Autrique Huis een reeks affiches van Livemont tentoon, en een reeks werken – waaronder ook onuitgegeven werken – die getuigen van zijn veelzijdigheid en zijn bedrevenheid in sgraffito, brandschilderkunst, keramiek en decoratieve lithografie.
Privat Livemont (1861-1936) is een van de grote afficheontwerpers die Europa rijk is rond het begin van de 20e eeuw. De Schaarbeekse kunstenaar, een expert in schilderen en interieurdecoratie, richt zich vanaf 1890 op de affichekunst, een gloednieuwe expressievorm, waarmee hij de openbare ruimte inneemt. Dankzij zijn talent als tekenaar en colorist, zijn zin voor detail en zijn meesterschap in de lithografie, maakt Livemont tientallen geïllustreerde, expressieve en populaire affiches, waarvan er enkelen iconisch zijn geworden. Bloemen met gebogen stengels en zijaanzichten van vrouwen met golvend haar vormen een harmonieus geheel om evenementen, chocolade, biscuits of absint te promoten. Die affiches zijn echte spiegels van het tijdperk en van de waarden van de burgerij, haar smaak op het vlak van kleding en ornamenten, en haar voorliefde voor de plantenwereld. Ze wijzen ook op de opkomst van de grafische vormgeving en de ontluikende reclamekunst.
In het kader van het jaar van de art nouveau opent het Autrique Huis in 2023 zijn deuren voor deze virtuoze kunstenaar. Je vindt er een reeks affiches uit grote Brusselse instellingen, maar ook werken uit privéverzamelingen – waaronder die van zijn achterkleinzoon – die wijzen op de veelzijdigheid van zijn talent, en zijn bedrevenheid in de decoratieve technieken die rond 1900 in de mode zijn: sgraffiti, gemaroufleerde doeken, glas-in-loodramen, keramiek en prenten. De tentoonstelling is opgebouwd rond zes hoofdthema’s: de band van Privat Livemont met Schaarbeek, zijn werk als affichekunstenaar en zijn voorliefde voor planten, zijn familie, de analyse van zijn werk door verschillende specialisten, zijn veelzijdigheid en zijn atelier(s).