Grace Ndiritu neemt FOMU-collectie onder de loep

Albert Malevez, Tafel met bord voetselder, 1933 Collectie FOMU

Lees het artikel in OKV hier.

In de tentoonstelling Grace Ndiritu Reimagines the FOMU Collection stelt de Brits-Keniaanse kunstenaar Grace Ndiritu (°1982) een nieuw fotografisch universum samen waarin ze schilderkunst, textiel en interieurontwerp integreert, geïnspireerd door de vrouwelijke kunstenaars O’Keeffe, Modotti en Albers. Het is een radicale en holistische herinterpretatie van de klassieke collectietentoonstelling. 

In haar kunstpraktijk onderzoekt Ndiritu onze snel veranderende wereld. Ze ziet het sjamanisme als een manier om ‘het stervende kunstmuseum’ nieuw leven in te blazen. Grace Ndiritu creëert met deze tentoonstelling een toevluchtsoord, een plek om te vertragen en te bezinnen. Ze nodigt je uit om met open blik te kijken, intuïtieve verbanden te leggen en het rationele denken achterwege te laten. Ndiritu is geïnteresseerd in architectuur als een soort van ‘spirituele technologie’. Ze heeft een houten scenografie ontworpen, geïnspireerd door Californische huizen uit het midden van de 20ste eeuw, modernistische museuminterieurs en grote internationale handelsbeurzen. 

Ndiritu’s fotografische installatie A Quest For Meaning: Painting as a Medium of Photography (2014) vormt het startpunt van haar zoektocht doorheen de FOMU-collectie en de tentoonstelling die daaruit voortvloeit. Ndiritu combineert foto’s en gekleurde muren associatief. Door verrassende combinaties geeft ze nieuwe betekenissen aan werk van onder meer Alexandre, Bianca Baldi, Samuel Bourne, Dirk Braeckman, Alvin Langdon Coburn, Lynne Cohen, Gilbert Fastenaekens, Gertrude Fehr, Geert Goiris, Willy Kessels, Rinko Kawauchi, Man Ray, Auguste Salzmann, Filip Tas, Nadine Tasseel en Wolfgang Tillmans.   

In het ontwerp van Ndiritu’s tentoonstelling is ook het Keizerpanorama geïntegreerd, een topstuk uit de FOMU-collectie dat na een grondige restauratie opnieuw te zien is voor het publiek. Het toestel werd in 1905 gemaakt en was toen een moderne machine, een ‘automaat’, bedoeld om een fotografisch spektakel in 3D naar een massapubliek te brengen. Op de krukjes rondom de kijkkast kunnen 25 personen tegelijk plaatsnemen om te genieten van de magie van driedimensionale beelden. 

Het Keizerpanorama is zonder twijfel een uniek topstuk uit de FOMU-collectie. Het toestel werd gemaakt in 1905 en was een 'moderne machine', een ‘automaat’, bedoeld om fotografie naar een massapubliek te brengen. Op de krukjes rondom de kijkkast kunnen 25 personen tegelijk plaatsnemen om te kijken naar driedimensionale beelden, in dit geval beelden van ZOO Antwerpen. Het mechanisme, aangedreven door een motor, kreunde en kraakte onophoudelijk. 

Video: Grace Ndirtu reimagines the FOMU collection 

"We spreken over het dekoloniseren van musea, over ze platbranden of over alles weggooien en opnieuw beginnen. Maar ik denk dat we andere manieren moeten zoeken om het verleden te confronteren, om met archiefmateriaal te werken. Om naar onze geschiedenis te kijken en niet doen alsof het niet gebeurd is, maar proberen het te transformeren." 

Met de tentoonstelling Grace Ndiritu Reimagines the FOMU Collection creëert de Brits-Keniaanse kunstenaar Grace Ndiritu een toevluchtsoord, een plek om te vertragen en te bezinnen. Samen met Mals Media maakte het FOMU een video waarin Grace Ndiritu meer vertelt over de expo en haar inspiratiebronnen.

Afbeelding: Grace Ndiritu, Labour: Birth of a New Museum, shamanic performance inside The Temple, 2021, Nottingham Contemporary, © photo credit Scene Photography