Dit is wat we ontdekken uit het nieuwste album van Frank Pé, vlaggenschip auteur van Dupuis edities. Zijn kennis van de dierenwereld, waarmee hij 45 jaar lang heeft gewerkt, heeft hem in staat gesteld een van de meest ongelooflijke wezens van de Belgische strips nieuw leven in te blazen. De tentoonstelling die de Grand Curtius aan hem opdraagt, traceert de dierlijke draad in zijn werk, van Broussaille tot Zoon van Robbedoes tot Little Némo, evenals al zijn andere uitstapjes naar gebieden zo gevarieerd als cartoon, illustratie of sculptuur. Zijn fresco's, vol bewegende dieren, zijn levensodes. Zijn ambitieuze project Animalium biedt een resoluut originele kijk op de dierenwereld.
Op twee verdiepingen presenteert de tentoonstelling originele platen, vergrotingen, vele schetsen en onderzoek met een dubbel doel: het spectaculaire aspect van het werk van Frank Pé versterken en een educatieve dimensiegeven aan bezoekers van kunstacademies: hoe ontwikkelen we een bord, een verhaal? Wat zijn de regels van het kleuren in strips? Wat voor zin heeft het om figuratief tekenen te maken in de hedendaagse artistieke context?
Naast de beesten bevraagt het werk van Frank Pé ons regelmatig over de brandende relatie tussen mens en dier, die hier altijd met een fascinatie begint.
De tentoonstelling in de Grand Curtius presenteert ook een preview van ongepubliceerde platen uit deel 2 van The Beastwaar de Marsupilami verrassende nieuwe delen van zijn dierlijkheid onthult.
Frank Pé
Frank Pé, geboren in Elsene (België) op 15 juli 1956, begon te publiceren in het Tijdschrift Robbedoes in 1973, het jaar dat hij de beeldende kunst betrad aan het Sint-Luc instituut in Brussel. Deze tentoonstelling volgt het begin van de rijke artistieke carrière, voorbij het kader van strips.