De collectie van Museum M in Leuven is twee kostbare retabelfragmenten rijker. Het gaat om vier ruiters van de Leuvense beeldhouwer Hendrik Roesen die de kruisiging van Christus flankeerden.
Vier Romeinse ruiters van Roesen in Museum M
Hendrik Roesen was een sleutelfiguur voor de gouden eeuw van de Brabantse retabelkunst in het begin van de 16de eeuw. Vanuit zijn thuisstad democratiseerde hij tussen 1500 en 1525 de elitaire beeldcultuur uit Brussel. Hij is een van de weinige gotische beeldhouwers uit Leuven die uit de archieven bij naam bekend is. Dat de fragmenten aan hem kunnen toegeschreven worden, is uitzonderlijk.
De twee fragmenten zijn topstukken van de Vlaamse Gemeenschap en zijn samen 195.000 euro waard. Roesen vervaardigde ze oorspronkelijk als deel van een passieretabel uit eikenhout. De vier overgebleven Romeinse ruiters zijn uitzonderlijk fijn gesneden. De detaillering van de gezichten en de paarden, het rijtuig en de wapens zijn voorbeelden van het allerbeste van de Brabantse retabelkunst van die tijd.
De experten middeleeuwse beeldhouwkunst van Museum M werkten vijf jaar om de fragmenten thuis te krijgen. Dat de Vlaamse Gemeenschap de werken kon verwerven, is een bekroning daarvan. In Leuven zijn de snijwerken opnieuw in de stad waarvoor ze gemaakt werden.
Het museum krijgt ze in langdurige bruikleen, waardoor de onderzoekers daar de kans krijgen om het oeuvre van de kunstenaar opnieuw samen te brengen. Het beeld van Sint-Cornelius door Roesen zit al langer in hun collectie. Als internationaal erkend kenniscentrum voor middeleeuwse beeldhouwkunst is M de uitgelezen plaats om de retabelstukken te onderzoeken, documenteren, conserveren en aan het publiek te tonen.
Tot 19 april 2020 zijn de fragmenten te zien tijdens de tentoonstelling Verzamelen is een kunst. In die expo gaat het museum dieper in op de geschiedenis van de eigen collectie en de manier waarop die verzameld en gepresenteerd wordt.