Panamarenko, Tribute II, Journey tot the stars

Panamarenko, Tribute II, Journey to the stars.

Wintertentoonstelling

De eerste overzichtstentoonstelling van Albert Szukalski (1945-2000). Met meer dan honderd assemblages, sculpturen, collages, tekeningen en schilderijen, besteedt de Verbeke Foundation aandacht aan het oeuvre van deze nog grotendeels onbekende kunstenaar die in de jaren zeventig een van de origineelste figuren van de Antwerpse kunstscène was. Niet voor niets noemde hij zichzelf de “situatiemaker”, ware erfgenaam van de dadaïstische en surrealistische spirit.

Szukalski had een speelse en impulsieve benadering van de kunst van de assemblage en volgde geen trends – elk stuk is een verhaal op zich. Szukalski belichaamt dromen, en zoals Frank Heirman het samenvat: «hij slaagde erin een vreemde, soms macabere situatie op te roepen met alledaagse voorwerpen».

De Verbeke Foundation toont een rijke selectie van zijn vroege en weinig bekende assemblages. Ook zijn er de resultaten te zien van zijn samenwerking met galerieën als Multi-Art, De Zwarte Panter en de groep Pink Poets. De Verbeke Foundation kon onmogelijk om de spoken van Albert Szukalski zijn beroemdste werk heen. Szukalski heeft door de jaren heen honderden variaties gemaakt met betrekking tot het spookthema, van poëtische tot humoristische werken. Er is een breed scala aan geesten uit verschillende periodes te zien, in het bijzonder drie van zijn allereerste geesten gemaakt in 1971, genaamd L’entourage du vide of “De omtrek van de leegte”, die de obsessie van de kunstenaar aantonen om het ongrijpbare zichtbaar te maken.

In oktober startte de tentoonstelling van Panamarenko (º1940 †2019), bijeengebracht door Eveline Hoorens. De sculptuur Ferro Lusto die tussen september en december 2020 bij de Verbeke Foundation werd gerestaureerd en nu opnieuw in zijn volledige oorspronkelijkheid te zien is. Daarnaast zijn nog twee andere belangrijke sculpturen van Panamarenko te zien, evenals een speelse reeks kleine kinetische sculpturen, speelgoed, persoonlijke voorwerpen en modellen die hij niet als kunst beschouwde, maar die hij eerder zag als onderdeel van zijn creatieve proces.