Deze uitgave sluit aan bij een kleine reeks die door Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen is opgezet. Na "1990. Fragmenten van kunst in België" (1990) en "1980-1990. Fragmenten van architectuur in België" (1992), verschijnt nu "Fragmenten van fotografie in België" (1994).
Het ligt telkens in de bedoeling om een overzicht te bieden van wat zich in pakweg de afgelopen 10 jaar op deze diverse terreinen heeft afgespeeld. De titels "Fragmenten..." zijn voor sommigen te voorzichtig gekozen, maar getuigen in elk geval van realiteitszin. Te grote nederigheid is ongepast, maar de pretentie om (zoals in deze jongste editie) 15 jaar fotografie in een selectie van 30 foto’s en evenveel fotografen te willen weergeven, is ongeloofwaardig.
Een selectie van 30 fotografen inderdaad. Aan drie selectieheren werd gevraagd om elk een keuze te maken van 10 fotografen en een foto uit hun oeuvre. Door Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen werd slechts één selectiecriterium aangereikt, nl. "een overzicht van de Belgische fotografie binnen de plastische kunst". Een aantal toepassingsgebieden van fotografie werden daardoor niet in aanmerking genomen (reclame-, mode-, ...fotografie); deze uitsluiting houdt evenwel geen waardeoordeel in.
Verder maakten Pool Andries, Johan De Vos en Johan M. Swinnen een volstrekt vrije keuze, persoonlijk en momentgebonden, daarom niet willekeurig en elk ingegeven door de manier waarop ze met fotografie omgaan.
Het gaat hier dus niet om dé ultieme keuze. "Fragmenten van fotografie" is een verantwoorde, individuele selectie die mag leiden tot inzicht in en waardering van het medium.