De cover van de publicatie Het Tijdperk van de Steden lijkt een metafoor voor het stripverhaal dat tekenaar François Schuiten en tekstschrijver Benoît Peeters al meer dan dertig jaar samen exploreren. Het zoeklicht staat voor de controledrift in de totalitaire werelden in hun cyclus De Duistere Steden, de krochten van het woud voor het mysterie dat aan alle controle ontsnapt.
De Koning Boudewijnstichting heeft weer een handzame en mooi geïllustreerde uitgave gemaakt om de kunst die ze via haar Erfgoedfonds verwerft grotere bekendheid te geven. Al was het deze keer dankzij een schenking door François Schuiten van zijn originele tekeningen van de 'Belgische' Duistere Steden, en van zijn vroege stripwerk met zijn broer Luc en leraar Claude Renard. Ze zijn in bewaring gegeven aan de Bibliotheca Wittockiana. Ook de Bibliothèque nationale de France kreeg originele platen en cultuurdirecteur Thierry Grillet laat zich dankbaar uit over dit meesterwerk over een negentiende eeuw die nooit voorbijgaat.
De tekeningen zullen er niet alleen ontsloten worden, maar ook veilig bewaard voor herdruk, waarvan Schuiten hoopt dat die ooit het origineel zal evenaren. De Belgische journalist Thierry Bellefroid, die zich in François Schuiten. L'Horloger du Rêve (Casterman, 2013) ook al verdiepte in de tekenaar en scenograaf, heeft het over het rouwproces waar Schuiten altijd door moet nadat een album gedrukt is. Toch is dit inherent aan Schuitens verlangen om in een boek te eindigen.
Het verklaart ook zijn ambachtelijke manier van werken, zo vertelt Schuiten zelf aan OKV: "Omdat het eindresultaat papier is, moet ik op papier blijven tekenen. Inkleuren met een pipet gaat voor mij te snel, is te perfect, het mist diepte, de notie van het verstrijken van de tijd. Daardoor krijgt het verhaal nochtans zijn beweging en zijn muziek, anders ben je meer ambtenaar dan tekenaar."