Brussel is een hot spot voor hedendaagse kunst. Kunstenaars verhuizen naar onze hoofdstad, buitenlandse galeries openen er filialen, meer en meer verzamelaars komen er kopen. En er is het aanbod van onder andere Wiels en Bozar. De bruisende Brusselse scene blijft ook in het buitenland niet onopgemerkt. Om de internationale belangstelling te gidsen, heeft de Stichting voor de Kunsten de Brussels Art Guide uitgegeven, in het Engels.
Het is meer dan een lijst met adressen, die achteraan het boek is te vinden. De gids voelt de pols van internationale artistieke scene in de hoofdstad door twaalf hoofdrolspelers aan het woord te laten die er actief zijn. Zo zijn er Albert Boronian, al veertig jaar galeriehouder, Michel Delfosse, CEO van de kledingketen bel & Bo en gepassioneerd verzamelaar, Tim Ryckaert en Amélie Laplanche van MOREpublishers, Chris Bestebreurtje en Petra Kuipers, die onlangs hun Motive Gallery van Amsterdam naar Brussel verhuisden, of Katerina Gregos, vorig jaar curator van Manifesta 9 in Gent en Newtopia in Mechelen en artistiek directeur van de jaarlijkse beurs Art Brussels.
De twaalf geven hun algemene indrukken en dat is interessant om het enthousiasme te bespeuren. Er is te lezen dat de politieke verdeeldheid er – gelukkig – voor zorgt dat onze hoofdstad gespaard blijft van het verstikkende keurslijf van de klassieke citymarketing, waardoor er nog ruimte is voor experimenten, zeker in de kunsten. Elders onderstreept men de toenemende commercialisering van het hedendaagse kunstgebeuren, met de aanbeveling dat Brussel, wil het zich handhaven op het internationale kunsttoneel, een strategie zal moet ontwikkelen om de kapitaalkrachtige kunstkopers nog beter te bedienen. En er is de vaststelling dat buitenlandse galeries die zich in Brussel vestigen weinig of geen Belgische kunstenaars in huis halen.