Kinderen en kunst

'Jong geleerd is oud gedaan' geldt ook voor cultuurparticipatie, zo blijkt uit onderzoek. Daarom startte CultuurNet Vlaanderen met een ludieke campagne die het bestaande aanbod voor kinderen in de schijnwerpers plaatst en onze cultuurconsumenten in wording de weg wijst naar podia, tentoonstellingshallen en festivalterreinen in alle uithoeken van Vlaanderen.

CultuurNet Vlaanderen vzw werd door minister van Cultuur Anciaux belast met de opdracht om, zoals dat in beleidskringen heet, "een bijdrage te leveren aan de verbreding en verdieping van de cultuurparticipatie en aan een betere maatschappelijke positionering van kunst en cultuur". Of anders geformuleerd: om zoveel mogelijk mensen uit alle lagen van de bevolking op een actieve en kwaliteitsvoile manier te laten deelnemen aan cultuur. CultuurNet tracht deze doelstelling onder meer te realiseren door het bestaande aanbod via professionele cultuurcommunicatie en innovatieve publiekswerking beter aan de man te brengen.

Wat, waar, wanneer

Prioritair ging de aandacht van CultuurNet uit naar de ontwikkeling van een CultuurDatabank. Deze databank bundelt het cultuuraanbod in Vlaanderen en Brussel en verspreidt deze informatie via tal van kanalen naar het brede publiek. Grote cultuurhuizen en organisaties alsook ruim 150 steden en gemeenten van Alveringem tot Zonhoven voeren inmiddels hun activiteiten in.

Het belangrijkste kanaal om al die gegevens te verspreiden is Cultuurweb, een webstek die tijdens de afgelopen Antwerpse Cultuurmarkt door zijn geestelijke vader, minister Anciaux, boven de doopvont werd gehouden. Deze cultuurportaalsite zou een antwoord moeten bieden aan eenieder die op zoek is naar informatie voor een cultureel uitje. Omdat wat, waar en wanneer nu eenmaal de meest gestelde vragen zijn, vindt men deze zoektoegangen rechts op startpagina van deze webstek, al is uitgebreider zoeken in de Agenda ook mogelijk. U zit op het einde van de maand wat krap bij kas? Dan selecteert u gewoon de optie "alleen gratis aanbod tonen". Ook praktische faciliteiten zoals kinderopvang of autoparking kunnen aangeklikt worden.

Kinderen en kunst

Crossovers

De zoekmogelijkheden zijn echter zo divers dat de minder geoefende of besluitloze surfer wel eens het noorden durft te verliezen. Het beschikbare aanbod is dan ook zeer breed. Van Muziek, Podiumkunsten en Expo's over Film, Literatuur en Erfgoed tot Architectuur, Vorming en Evenementen en elke nog eens met zijn eigen subdisciplines. De hedendaagse veelheid aan cross-overprojecten en multidisciplinaire evenementen zorgt bovendien voor verrassingen. Zo verwacht je onder "diverse erfgoedactiviteiten" niet meteen een biënnale voor videokunst aan te treffen. Voor de ene een onverwachte ontdekking, voor de andere een weinig relevant antwoord op een zoekopdracht?

Handig is de mogelijkheid om organisaties en personen op te sporen, maar omdat je enkel op de startletter kan zoeken, dien je je door het halve alfabet te klikken vooraleer je vindt wat je zocht. In een volgende versie die voorzien is voor het voorjaar 2006 zullen deze kinderziekten wellicht opgelost worden. Alleszins mogen we verwachten dat Cultuurweb nog verder uitgebreid zal worden met diverse interactieve elementen en een personalisatietool. Nu kan men alvast persoonlijke keuzes en alle bijhorende informatie afdrukken en doormailen aan familie en vrienden. Want gelijkgestemd gezelschap voor een opera-avond of literaire voordracht kan je op deze webstek voorlopig niet vinden.

Kinderen en kunst

Twee vliegen in een klap

Wie met kinderen en kleinkinderen op stap wil, kan beroep doen op Vliegjemee, een tweede webstek die gebruik maakt van de Cultuurdatabank. Dit initiatief kadert in een nieuwe campagne om het jonge volkje te enthousiasmeren voor musea, theaters en andere culturele trekpleisters. De fris en jeugdig ogende site werd door CultuurNet, Ketnet, Yeti/Klasse, het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken en Cultuur Lokaal speciaal ontwikkeld voor de kids. Zij vernemen er spelenderwijs wat het opzet is van de actie. Zo is er een spelletje, een e-card en merchandise die bij cultuurverstrekkers gratis af te halen is. Maar belangrijker is de tip van de week. Die focust op activiteiten in weekends en vakantieperiodes, de ideale tijdstippen om samen met het gezin aan cultuur te doen.

De mascotte van dienst is Vlieg; een sympathiek ogend specimen van de gelijknamige insectensoort dat voortaan symbool zal staan voor "kinderen en cultuur". Het beestje vliegt niet alleen rond op Vliegjemee, maar is ondertussen ook al uitgezwermd naar de webstek van Ketnet, het VRT-net voor kinderen tot 12 jaar. Dat er rechtstreeks met kinderen gecommuniceerd wordt, is niet verwonderlijk. De tijd dat vader op zondag besliste zijn kroost mee te nemen voor een parkwandeling of ochtendconcert, is al lang voorbij. Heel wat beslissingen - van het merk ontbijtgranen tot de vakantiebestemming - worden genomen door de jongsten.

Vliegensvlug

Waar Vliegjemee vooral de campagne ondersteunt, is de site van Ketnet het feitelijke startpunt voor een vliegensvlugge zoektocht naar gezinsactiviteiten. Het overaanbod aan zoekmogelijkheden van Cultuurweb werd hier verengd tot de basisvragen: Wat wil je doen, Waar wil je iets doen of Wanneer wil je iets doen? Voor diegenen die er daadwerkelijk eens uitvliegen, is er trouwens een deurhanger te downloaden. Net als de mensen achter Vlieg, hopen we dat deze ludieke actie meer is dan een tijdelijke buzz en geen eendagsvlieg wordt.

Praktische informatie

Download hier de pdf

OKV2005.4 Vlieg er eens uit.pdf