Sporen leggen onze aanwezigheid vast. Een knap voorbeeld is een serie waarmee Smolders in 2011 startte. Jaarlijks schilderde ze een hyperrealistisch fragment van haar ateliervloer. De eerste groep werken kreeg een formaat in relatie tot het raam in haar atelier, de tweede groep refereert aan de deur. Dat archief bevindt zich in een box in een zaal in M Leuven. Een selectie daaruit is telkens tijdelijk te zien.
Nabeelden
Smolders besteedt zorg en aandacht aan het proces. Ze zet ambachtelijk meesterschap in om te misleiden. Ook de toeschouwer daagt ze uit om de tijd te nemen. Haar ingrepen zijn zo subtiel dat een onopmerkzame bezoeker eraan voorbijgaat. Ze onthullen zich langzaam. Smolders verschuift, herneemt en verwijst. Een stuk marmer of een vloertegel presenteren als een schilderij aan de muur wijzigt het statuut en de ervaring van een object. Het zijn nabeelden van wat we zagen. Wat herinner je je nog?
Smolders maakt defecten, gebreken en verborgenheden van ruimtes zichtbaar en accentueert ze. “Wanneer is iets juist of fout? Ik omarm wat we als lelijk beschouwen. Het heeft ook te maken met aandacht. Bij een van mijn eerste bezoeken zag ik hoe in een van de hoeken van een ruimte van Museum M het plafond omhoogspringt.” Dat vormt een spie of een negatieve ruimte die je ook terugvindt in de gelegde vloer. Imperfecties zitten ook in haar schilderwerk. Ze ontmaskeren illusies en tonen het unieke en handgemaakte.
Spiegel van het leven
Smolders’ werk biedt een poëtische reflectie en zet aan tot introspectie. Het is geen toeval dat er veel vensters opduiken in haar oeuvre. Een venster fungeert als een metaforische doorgang tussen het zichtbare en het onzichtbare, het verleden en het heden, de herinnering en de vergetelheid. Smolders biedt daarmee een kijk op de wereld en creëert een opening naar nieuwe mogelijkheden en perspectieven. Haar beeldtaal werkt als een sleutel om deuren te openen. “Ik geef beeldende aanwijzingen zodat je er als toeschouwer zonder uitleg geraakt, mocht je iets niet meteen zien.”