Het zijn duidelijke referenties. Op de vormen zijn ook afbeeldingen en teksten aangebracht, ze verwijzen naar religieuze schilderijen, grondplannen van kerkgebouwen, Latijnse teksten. De teksten zijn geen Bijbelteksten of gebeden maar vertalingen van krantenartikels die allemaal in een zelfde klein lettertype zijn gezet, een beetje zoals we vroeger teksten in een missaal te lezen kregen.
Het is een middel om het trauma te verwerken. De toeschouwer zal op het eerste gezicht wellicht niet direct de link leggen, verleid als hij is door de gouden flikkering en geboeid door de ingewikkelde vormentaal. Het zijn en blijven vooral intrigerende kunstobjecten.
Gelukkig is niet alle werk van Van Grieken zo zwaar beladen en komt ze ook naar buiten met vrolijk ogende taartvormen, of vergis ik me? Die vrolijke kleuren blijken dan toch slechts schijn te zijn, zoals de blauwe wolkenhemel als bovenkant van een taartvorm waaruit een sokkeltje oprijst met een kinderlijfje waarop dan weer een been blijkt te drukken. Schijn bedriegt.